Pensionär ilsknar till på slutsålda extraprisvaror
Pensionären Arvi Alamattila har tröttnat på att butikernas erbjudanden är slut när han kommer fram.- Det börjar kännas som sabotage, säger han.
"Som pensionär söker jag varor på extrapris", säger Arvi Alamattila som har tröttnat på att erbjudandevaror ständigt är slut i butikerna. fotO: linda danhall
Foto: linda danhall
- Vi passar på att åka och handla när det finns bra erbjudanden. Vi samarbetar också med grannar, det är ett måste annars existerar inte möjligheten att bo i en by, säger Alamattila.
Ständigt slut
Men gång på gång blir han besviken.
- Varor på extraerbjudanden är slut.
Senaste gällde det lax.
- Två dagar i rad var laxen slut och en vecka senare var den också slut när det var nedsatt pris igen. Då blev jag riktigt förgrymmad och klagade vid informationen. Där blev jag rekommenderad att ringa chefen, men det är jag inte intresserad av. Vad jag är intresserad av är att få tillgång till de varor som utannonseras.
Han är också kritisk till nedsatta varors kvalité.
- När jag skulle köpa mandariner fanns det en möglig frukt
i varje påse. Till slut bad jag affärsbiträdet hjälpa mig, men hon hittade inte heller någon påse utan en dålig frukt. Det kan inte vara annat än systematik.
Alamattila har funderat mycket på vad fenomenet kan bero på.
- Det börjar kännas som sabotage för det kan väl inte vara så att butikerna blir rekommenderade att göra så här för att locka kunder. Det här gör bara att man blir upprörd och slutar att handla. Jag kan inte vara den enda som är arg över det här.
Svårberäknat
Jennie Ekeland, presskontakt på Ica, säger att problemet beror på att det är svårt att beräkna åtgången av varor.
- Jag förstår att det skapar irritation. Men det står i reklamen att det finns risk att varan säljer slut. En idé kan vara att ringa butiken innan man åker iväg.
Alamattila tycker att det är märkligt, men mycket bra att butiken i lilla Övertorneå klarar att ha tillräckligt med varor.
Björn Wanstål, ägare av Ica-butiken i Övertorneå, säger att det krävs mycket planering för att ha rätt mängd i butiken.
Fel när det tar slut
- Det är svårt att veta och ibland missar också vi. Men vi har duktiga medarbetare som beräknar. Det är viktigt att varorna finns inne, det är fel mot kunden om det tar slut.
Konsumentvägledare Isabella Jonsson säger att det händer
ibland att hon kontaktas i ärendet.
- Det är bra att skriva ut i annonsen exempelvis "så långt 100 kilo räcker", då har kunden en möjlighet att bilda sig en bild om det är någon idé att åka till butiken.
Alamattilas budskap är.
- Sluta annonsera eller ha varorna hemma.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!