Experten: "Branschen har blivit tuffare"

Nya aktörer gör en redan tuff bransch för ännu tuffare. Och på sikt finns det nog inte utrymme för alla. Det tror branschexperten Martin Willner.

Foto: Sportfack

STOCKHOLM2014-11-18 19:58

Under 2013 omsatte sporthandeln i Sverige drygt 22 miljarder kronor. Och det är en ökning med nästan fem miljarder under de senaste fem åren.

– Tidigare i Sverige fanns det egentligen tre kategorier i branschen: småbutiker, stora kedjor och specialbutiker. Nu kan vi dessutom lägga till jättestora kedjor och e-handeln. Så det har blivit en otroligt mycket skarpare konkurrens, säger Martin Willner, som är chefredaktör för branschtidningen Sportfack.

Han har under flera år följt branschen, och han har också full koll på XXL-etableringen i Luleå. Men han menar att det inte behöver innebära slutet för några av de andra butikerna – inte till en början i alla fall.

– När XXL smällde upp sina första butiker blev det en väldig oro i Sverige. Både från alla butiker, butikskedjor men även leverantörer. Men den oron är i princip borta idag, säger han och fortsätter:

– På vissa orter har det förstås blivit väldigt tufft. Men generellt sett kan man säga att de tagit lite marknad från alla, men inte slagit ut någon. Inte än så länge. Har du bara lite marginal så är det ingen fara.

Martin Willner tror heller inte att det kommer bli ett liknande scenario som när hemelektronikbutikerna slog ut varandra.

– I en enskild stad tror jag inte det. Men på riksnivå kan det bli tufft på sikt. Om fem år finns nog inte alla kedjor kvar. Men det är jättesvårt att sia exakt hur det kommer bli, säger han.

XXL har som målsättning att ha en omsättning på 100 miljoner kronor om året i Luleå. Är det rimligt?

– Att en butik kommer ta hela försäljningen är lite tveksamt. Jag tror inte att de kommer upp idet. Det är kanske en lite för tuff ambition att ta två tredjedelar av marknaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om