I maj 2014 kom en anmälan in till JO. En finländsk medborgare med svenskt körkort, som dömts för grovt rattfylleribrott, riktade kritik mot Transportstyrelsen för den långa handläggningstiden.
Mannen dömdes i Lapplands tingsrätt i december 2010. Först i oktober 2011 underrättade Rikspolisstyrelsen Transportstyrelsen. Dagen därpå körkortsärendet registrerat och placerades i kö för vidare åtgärder.
I januari 2013 utsågs en utredare i ärendet. I maj, samma år, rekvirerades domen en första gång. Efter påminnelse inkom den i augusti. Översättningen drog ut på tiden och var klar först i november.
Månaden därpå meddelade Transportstyrelsen mannen om indragandet av körkortet.
JO konstaterar att det totalt tog ungefär 36 månader – från det att domen fastställdes tills dess att beslutet om återkallandet kom.
Att ärendet låg i kö i 15 månader är inte acceptabelt, enligt JO. Inte heller att ärendet låg hos utredaren i närmare fyra månader.
JO menar också att det inte borde kräva nästan sex månader att översätta en utländsk dom.
Av bedömningen framgår att det tog närmare 19 månader från det att underrättelsen från Rikspolisstyrelsen kom till att Transportstyrelsen vidtog någon åtgärd. Därefter tog det sju månader innan beslut meddelades.
JO konstaterar att sådan handläggningsstrid står i strid med skyndsamhetsregeln i körkortsförordningen och de allmänna kraven i förvaltningslagen.
"Transportstyrelsen förtjänar allvarlig kritik för sin handläggning i ärendet", skriver JO som samtidigt konstaterar att Transportstyrelsen numera anser sig har förkortat handläggningstiderna i körkortsärenden.