Under förra veckan sjösattes den isbrytande bogserbåten Vilja vid varvet Gondan i Figueras, Spanien. På plats fanns representanter från Luleå hamn, däribland vd:n Henrik Vuorinen.
– Det var trevligt och en milstolpe i projektet och för mig var det den första sjösättningen jag var med på, så det var spännande. Men allt gick lugnt och kontrollerat till. När allting står på land så är det en massa stål och när det är i vattnet så blir det en båt på ett mycket tydligare sätt, säger Henrik Vuorinen.
Ännu återstår en hel del arbete på att färdigställa båten.
– Det som är gjort nu är att skrovet är klart så när som på själva styrhytten, den är inte upplyft ännu och på. Sedan är alla större maskinkomponenter på plats som propeller och motorer och sådant. Det som sker nu är all kabeldragning, all rördragning och att få inredningen, all övrig utrustning som styrning och hytter på plats. Även koppla och sätta fast slutgiltigt och justera in alla vinscher och motorer och axlar så det är oerhört mycket jobb som kvarstår, men det är ändå kul att hon flyter, säger Henrik Vuorinen.
Båten är ritad av Robert Allan Ltd och är skräddarsydd utifrån Luleå hamn krav. Båten kan bryta en meter tjock is i en fart av ca tre knop. Den är 36 meter lång och 13 meter bred med ett djupgående på ca 7 meter. Vilja är utrustad med hybridteknik som inkluderar två dieselmotorer, två elektriska axelmotorer/generatorer och en batteribank för energilagring.
Vilja är beräknad att komma till Luleå under våren.
– Leverans är den 6 maj och vi har inte några stora förseningar som är aviserade så under maj kommer vi att ta leverans, säger Henrik Vuorinen.
Vad betyder det för er att få dit en ny båt?– Vad det gör är att det ökar säkerheten ytterligare. Vi har snudd på inga incidenter överhuvudtaget idag men det ställs ändå krav idag på att vi ska ha en ASD-bogserbåt på de större båtarna. Idag när vi har haft de största båtarna då har vi varit tvungen att hyra in en finsk bogserbåt som har kommit hit och den generar givetvis kostnader för att vi måste köra henne hit och använda henne för en eller har vi tur två båtar och sedan får vi köra tillbaka henne. Det är klart att kunna göra det i egen regi är jättebra. Sedan att hon är en väldigt kraftfull och hybriddriven bogserbåt gör att det blir ännu roligare eftersom vi tydligt visar att tar miljöfrågorna på allvar och att vi tror regionens näringsliv och att de kommer att fortsätta transportera varor och behöva sjöfarten.