De delade morgonpromenaderna tillsammans under ishockey-VM i Sverige (Globen och Scaniarinken) 1989.
29 år senare blev de affärspartners.
Från den 1 januari har Luleå Hockey-ikonen och förre klubbdirektören Johan Strömwall klivit in som vd i Salming Hockey.
Den delen av Salmings affärsverksamhet som fokuserar på just ishockeyprylar.
– Vi exporterar till hela världen, men mest inom EU. Sverige och Norge är störst i dagsläget. Från och till har vi haft en del till Ryssland och KHL. Fredrik Pettersson, som nu spelar i Schweiz, trivs med våra handskar, säger Johan Strömwall, 54, till Norrbottens Affärer.
Under hösten 2017 var Strömwall involverad i ett fastighetsprojekt i Södertälje där han även bor i dag. Uppgiften var att hyra ut lokalerna och när det var klart kom Salming Hockey på tal. En av affärsmännen i fastighetsprojektet var även affärspartner och rådgivare till Börje Salming.
– Jag fick en förfrågan under hösten och när fastighetsprojektet var klart passade det bra in, säger Strömwall.
Johan Strömwall lärde själv känna Börje Salming under ishockey-VM 1989. Det var Salmings första VM sedan 1973 och Strömwall avgjorde en stenhård batalj mot Kanada med 6–5 i gruppspelet. Då avgjordes slutspelet i en serie med de fyra bästa lagen där förutom Tre Kronor även Kanada, Sovjetunionen och Tjeckoslovakien ingick. Men efter två inledande förluster slutade Sverige på en snöplig fjärdeplats. Det här var också året när Lasse Holm skrev kampsången Nu tar vi dom, som blev en stor hit.
Mest minnesvärt för Johan Strömwall var de obligatoriska morgonpromenaderna.
Där fann Luleå Hockey-forwarden och Torontos stjärnback från Kiruna, Börje Salming, varandra. Salming bytte förövrigt efter 16 säsonger i Toronto till Detroit 1989/1990, som blev hans sista NHL-säsong.
– Vi pratade jakt, fiske och allt utom ishockey. Vi lärde känna varandra riktigt bra, säger Strömwall som då var 25 år medan Salming hunnit fylla 38.
Delade ni hotellrum på hockey-VM?
– Nej, alla hade enkelrum.
Vad är målsättningen med Salming Hockey?
– Det är ett mindre fristående bolag i Salming där Sports (omsatte 145 MKR 2016) är den stora delen med innebandy, skor och liknande. I Salming Hockey vänder vi oss till division 2 och 3-klubbar, butiker och har avtal med bland andra domarna i hockeyallsvenskan, säger Strömwall.
– Vi ska långsamt växa och etablera oss som en bra aktör för små klubbar och butiksledet. Sedan bygga ut exporten i Europa.
Nordamerika?
– Vi är inte där än. Det krävs licenser och är jättesvårt och dyrt att ta sig in i NHL. Likadant i SHL, som har avtal med de stora som Bauer och CCM.