Nordenskiöldsloppet är inte bara världens längsta skidlopp.
Det stärker även näringslivet och marknadsföringen för Jokkmokks kommun.
Nu är det även klart att Red Bull satsar vidare på utmaningen.
– Årets tävling visade verkligen hur tufft det är att köra så långt. Samtidigt imponeras man över hur otroligt starka både elitåkarna och motionärerna är. Det är verkligen en prestation utöver det vanliga och en unik upplevelse för både deltagare och dem som följer loppet, säger Wolfgang Mehl, arrangör och en av eldsjälarna bakom tävlingens återfödelse, i ett pressmeddelande.
I våras vann Andreas Nygaard från Norge loppet efter en spurtstrid mot landsmannen och lagkompisen i team Santander, Øyvind Moen Fjeld. Segertiden var 11 timmar och 48 minuter. I damklassen tog Nina Lintzén hem segern med tiden 13 timmar och 1 minut.
Tävlingen var i år så tuff att inte alla tog sig i mål. Totalt fullföljde drygt 200 åkare hela sträckan och siste tävlande passerade mållinjen efter drygt 28 timmar skidåkning.
Bansträckningen går från den lilla byn Purkijaur utanför Jokkmokk upp till Årrenjarka utanför Kvikkjokk, mitt inne i den lappländska fjällvärlden. Sedan vänder den tillbaka mot målet i Jokkmokk.