Mer än vart sjätte turistcenter eller turistbyrå i Sverige har stängts ned bara sedan 2015. Istället väljer många att använda digitala lösningar. Annat är det i Skellefteå;
– 2017 slog vi besöksrekord med över 100 000 fysiska besök på Skellefteå Turistcenter. En ökning med 87 procent sedan 2007. Inför stundande sommarsäsong har vi tillgängliggjort verksamheten ytterligare, säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå.
Några av satsningarna som gjorts för att denna ökning kunnat ske är att öppettiderna utökats, att de har infört flera InfoPoints med turistinformation och att de kompletterat centret med en turistbyrå på hjul, en elcykel.
– Med den kan vi finnas på olika platser, där vi för stunden gör mest nytta för våra besökare, säger Broman.
Målet är att varje besök i staden ska stärkas av ett personligt bemötande. De har även märkt att det finns en stor efterfrågan på turistcenters kunskap. Byrån i Skellefteå drivs av Visit Skellefteå AB, vilket är ett företag som till 51 procent ägs av näringslivet och till 49 procent ägs av kommunen.