"Ingen nollvision för Skaulo"

Jörgen Widmark i Skaulo är orolig. Trafikverket tycks värdera kortare körtid för fordonen högre än risken att folk blir dödade eller svårt skadade i trafiken.

Andelen tunga godstransporter som färdas genom byn Skaulo är stor. Trafikverket tycks anse att deras restid är viktigare än bybornas liv och hälsa.FOTO: Catrine Johansson-L

Andelen tunga godstransporter som färdas genom byn Skaulo är stor. Trafikverket tycks anse att deras restid är viktigare än bybornas liv och hälsa.FOTO: Catrine Johansson-L

Foto: Catrine Johansson-L

SKAULO2012-02-17 06:00

- När jag såg hur de resonerat tänkte jag bara "Vad fan?". Jag blev helt paff över hur de tycktes vara beredda att acceptera att fler riskerade att bli skadade eller dödade bara för att bilarna och lastbilarna skulle vinna lite tid, säger Jörgen Widmark.

Hastigheten på E 10 genom Skaulo höjdes för ett drygt år sedan till 80 respektive 60 kilometer i timmen. Höjningen innebar en tidsbesparing på 16 sekunder för personbilar och fem sekunder för lastbilar. Att höjningen även ledde till en ökad risk för döda eller svårt skadade i trafiken tycks Trafikverket inte ha bedömt som viktigt, enligt Jörgen Widmark.

- De verkar bara ha ryckt på axlarna och tänkt "En död mer eller mindre. Vad gör det om vi sparar in tid?", säger han.

Riskabelt
Han och många andra i byn är nu oroliga för både sig själva och sina barn när de är ute och promenerar. Från och med att de börjar sjunde klass måste barnen i Skaulo åka buss in till Gällivare för att gå i skola. Busshållplatsen ligger vid E 10. Det finns ett övergångsställe i anslutning till vägen men ytterst få fordon stannar för att släppa över gående.

- Det är en riskabel sträcka här. Vägen är smal och det är många tunga lastbilar som passerar genom byn, säger Jörgen Widmark.

Sikten längs E 10 genom byn är dålig, i synnerhet vintertid när höga snövallar skymmer korsningarna. På grund av bristen på gångvägar och trottoarer är det svårt för gående att undvika E 10 som går rätt genom Skaulo.

"Ingen nollvision"
- Om det är mörkt verkar det som att ingen ens bryr sig om att sänka hastigheten. Det är inte många som kör under 90 då. Nollvisionen uppfylls inte här, om man säger så, säger Jörgen Widmark.

De boende i Skaulo fick ingen information om höjningen i förväg och så vitt Jörgen Widmark vet har de inte fått möjlighet att kommentera den innan den infördes. Efter att ha läst ansökan, som han själv tvingades begära ut från Trafikverket, har han svårt att förstå hur Trafikverket har resonerat i frågan.

- De verkar bara ha sett till tidsbesparingen för trafiken genom byn. Ska vi behöva riskera att dö bara för att det ska gå snabbare för godstransporterna? Hur kan Trafikverket accepter något sådant? säger Jörgen Widmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om