Sjöfartsverket bemöter kommissionens kritik

Sjöfartsverket bemöter haverikommissionens kritik om sjö- och flygräddningens förmåga att arbeta i fjällvärlden.

KRITIK. Sjöfartsverket förstår kommissionens kritik men anser att den lägger för mycket fokus på räddningshelikoptern.

KRITIK. Sjöfartsverket förstår kommissionens kritik men anser att den lägger för mycket fokus på räddningshelikoptern.

Foto: Emma Eriksson

JOKKMOKK2016-12-12 15:54

Det var vid postflygolyckan som sjöfartsverkets helikopter tog 79 minuter på sig att starta från att larmet kom in. Enligt Jonas Bäckstrand, ordförande haveriutredningar, behövs det en eventuell omplacering av helikopterbasen och utbildning till personal.

På måndagen presenterade kommissionen sin slutrapport för händelsen där två piloter omkom.

Läs mer här: Därför störtade postflyget

Läs mer här: Haverikommissionen: "Behövs omplacering och utbildning"

Sjöfartsverket har i utredningen fått fyra rekommendationer från Statens Haverikommission angående händelsen. I ett pressmeddelande har Sjöfartsverket själva genomfört en intern utvärdering av insatsen och påbörjat ett arbete för att förbättra de områden som fått kritik.

Bland kommissionens rekommendationer finns att Sjöfartsverket bör ta fram under lag för utbildning och eftersök i fjällmiljö. Man tycker också att förberedelsetiden för att starta med räddningshelikopter bör ses över och minimeras. Kommissionen vill också att man utvecklar samordningen mellan sjö- och flygräddningscentralen och öva stabsarbete med andra räddningstjänster.

Sjöfartsverket tycker det är viktigt att skilja på deras uppdrag, som var att lokalisera haveriplatsen, och räddningshelikoptern som deltog i insatsen.

Vad tycker ni om kritiken?

– Vi ser positivt på haverikommissionens arbete generellt där alla insatser är unika och man kan alltid lära sig saker. Det som är anmärkningsvärt är att det sätts stort fokus på räddningshelikoptern då den var en marginell del i denna insats, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Han beskriver det som en tragisk händelse där Sjöfartsverket hade som uppgift att lokalisera haveriplatsen.

– Svensk sjö- och flygräddning bygger på att vi ska se till är att den med de bästa resurserna ska vara snabbast på plats men vi tar självklart åt oss kritiken och har gjort en egen utredning som kommit fram till i stort sett samma slutsatser, säger Mattias Hyllert.

När det gäller resten av rekommendationerna så arbetar Sjöfartsverket ständigt enligt Hyllert med att försöka minimera sin utryckningstid

– När vi tittar på vad vi kan göra bättre så såg vi att vi kan förbättra en del genom till exempel övning där med, säger han.

Han berättar att man gjorde en samarbetsövning mellan räddningscentraler under våren för att bättre kunna kommunicera mellan myndigheter.

I fjällvärlden verkar det dock vara en bit kvar.

– Det man övar på blir man bättre på, sedan finns det ingen som är lika bra i fjällvärlden som man är under normala väderförhållanden, säger Mattias Hyllert.

Redan tidigare år har Sjöfartsverket flyttat sin helikopterbas i övningssyfte längre in åt landet och nästa tillfälle blir senare i vinter.

– Vi skulle vilja öva ännu mer än vad vi gör för att förbättra vår verksamhet men pengar spelar alltid roll och vi måste se hur vi kan göra det kostnadseffektivt, säger Mattias Hyllert.

Enligt Hyllert arbetar man med ett förändringsprogram sedan fyra år tillbaka för att effektivisera verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!