Vid höststarten har tvÄ av tre arbetslagsledare slutat pÄ skolan, men man har fyllt pÄ med ny personal. I aprilskrivelsen som gick till Claes Nordmark framfördes bristen pÄ förtroende för ledningsstruktur och organisation som infördes hösten 2021 men Àven till den befintliga ledningen pÄ Brönjaskolan.
â Brevet kom mitt i MBL-förhandling vi hade om lĂ€rarnas arbetstid. Den tĂ€nde nog gnistan för mĂ„nga, sĂ€ger Ulrik Bylander, rektor för Brönjaskolan och Stureskolan.
MBL-förhandlingen slutade i oenighet. FörÀndringen av arbetstiden innebÀr att man börjar sin arbetstid tio minuter senare för att förbereda sig för sina lektioner. I skrivelsen som Nordmark skickade till utbildningsförvaltningen har 23 anstÀllda, bland annat tvÄ fackliga kontaktombud skrivit pÄ. Toppstyrning, lÄnga beslutsgÄngar, bristande intresse av skolans tidigare kultur och arbetssÀtt, lÄg nÀrvaro av rektorer pÄ skolan nÀmns bland de 23 punkterna. I skrivelsen uppges Àven att ett flertal kollegor slutat pÄ grund av den försÀmrade arbetsmiljön.
â Som arbetsgivare Ă€r det kutym att man inte kringgĂ„r en förhandling genom att skicka in skrivelser. Samtidigt förstĂ„r jag att personalen varit i nĂ„gon form av affekt. Annars skriver man inte under. Vi har samrĂ„d varje vecka med lokala fack och dĂ„ har det inte kommit upp nĂ„gra av dessa punkter. Hade lĂ€rarfacken drivit de hĂ€r frĂ„gorna och jag som rektor hade negligerat dem eller inte tagit upp dem dĂ„ ju regionombudsmannen tagit mig i örat, sĂ€ger Bylander.
â Skrivelsen kunde inte heller besvaras under förhandlingen och överenskommelsen nu Ă€r att den ska lyftas den fackliga vĂ€gen, sĂ€ger Petronella Sirkka.
Personalen kritiserar skolans ledning?
â Ja, men toppstyrningen bestrider jag. Min uppfattning Ă€r att det varit olika grupper pĂ„ skolan som bestĂ€mt och sĂ„ ska det inte vara. Som rektor mĂ„ste jag sĂ€tta ned foten nĂ€r jag upptĂ€cker felaktigheter och dĂ„ reagerar personal, sĂ€ger Bylander.
â Jag kĂ€nner mig trygg med att Ulrik handskas med personalsituationen pĂ„ bĂ„da skolorna han Ă€r rektor för, sĂ€ger Petronella Sirkka, för-och grundskolechef.
Det Àr kÀnt att det skiljer i kultur pÄ Brönja och Stureskolan och dÀrför blev Ulrik Bylander rektor för bÄda skolorna för ett Är sedan ihop med fyra bitrÀdande rektorer.
Har BrönjalÀrarna styrt arbetsplatsen?
â Ett exempel Ă€r att man tidigare haft egna fortbildningar och skickat hem elever klockan tolv. Arga vĂ„rdnadshavare har hört av sig och frĂ„gat varför deras barn kommer hem nĂ€r de har skolplikt. Förvaltningen har inlagda utbildningsdagar som vi ska följa, sĂ€ger Ulrik Bylander, som svar.
Turbulensen eller oron pÄ skolan har inte uppstÄtt i Är. Ulrik visar skolinspektionens enkÀter till elever, förÀldrar och personal som visar att framför allt studiero och trygghet sjunkit kraftigt sedan hösten 2018.
â SĂ„ personalens upplevelse att det varit bra tidigare stĂ€mmer inte enligt underlaget. MĂ„let Ă€r att vi mĂ„ste komma tillrĂ€tta med problemen.
Brönjaskolans förstelÀrare och arbetslagslÀrare har fÄtt tvÄ heldagsutbildningar för att de leder arbetet.
â Tidigare i Ă„r hade ingen lĂ€rare inlagt rastvakt eller tillsyn i sitt schema. Nu har Brönja anstĂ€llt trygghetsresurser precis som pĂ„ Stureskolan. Redan nu har vi fĂ„tt en lugnare skola, sĂ€ger Ulrik Bylander.