Under måndagen invigdes den tredje etappen av väg 97, den mellan Boden och Sävast. Två år har det tagit för att få sträckan mötesfri.
Kostnaden för den sex kilometer långa sträckan landar på 110 miljoner kronor i projektet där Bodens kommun gått in och förskotterat 49 miljoner kronor. Nu återstår den sista etappen för att knyta ihop Luleå och Boden mellan Sävast och Sunderbyn, en sträcka på 12,5 kilometer. Enligt Trafikverket kan den börja byggas 2016. Tidigast.
Men det köper varken kommunalråden Karl Petersen (S), Luleå, eller Torbjörn Lidberg (S), Boden.
- Jag tycker att man ska komma igång 2013, senast 2014. Jag tror inte att planerna och detaljerna är så långt borta, säger Karl Petersen.
Räntefritt lån
Han hoppas att de kan sätta sig ner kommande vecka för att förhandla med Trafikverket.
- De får ett räntefritt lån av oss. Men först vi måste få veta två saker, hur mycket etappen kostar och när vi får tillbaka pengarna. Då kan vi börja räkna, säger han.
Torbjörn Lidberg menar att det också är viktigt att ta tillvara på den organisation som finns i den nu färdigställda etappen.
- Vi har pratat ihop oss. Det ligger nu alldeles för långt bort i tiden och nu finns det en vältrimmad organisation med entreprenörer. Vi har flytet inne, säger han.
Än så länge är det oklart hur mycket den sista etappen kommer att kosta. Siffran 165 miljoner kronor togs fram för flera år sedan.
- Det var kostnadsnivån för några år sedan. Och det kan ju ha förändrats, säger Anders Lindmark, projektledare Trafikverket.
Ett varningens finger
Arnold Vonkavaara, regionschef på Trafikverket, tog i samband med invigningen av andra etappen emot kommunalråden erbjudande. Han tycker att det låter bra, men han lyfter ett varningens finger. En klausul hos myndigheten kan stoppa lånet.
- Vi är begränsade till hur mycket av en plan där vi kan ta emot förskottering, säger han.
Det betyder att förskotteringen till sista etappen av väg 97 måste konkurrera med alla andra vägbyggen i hela landet där förskottering sker. Under sin tolvårsplan får Trafikverket ta emot förskottering under de första fem åren. Men bara ta upp till 30 procent. Sen tar det stopp.
- Det prövas med alla andra projekt i landet för att komma med på listan. Det avgör regeringen. Om de är positiva så lyfter vi in det här projektet. Men det är inte så säkert.