Den som känner ett stråk av vemod inför att vi går mot allt ruggigare tider är långt ifrån ensam. Vi lever i ett land med tydliga årstidsväxlingar, som många påverkas mycket av. Begrepp som ”höstdepression” och ”vårtrötthet” är välbekanta.

– Man brukar prata om ”årstidsbunden nedstämdhet”. Tvärtemot vad man kanske tror är det många som tycker att det är väldigt jobbigt med ljuset som kommer på våren, säger Sofia ”PT-Fia” Ståhl, personlig tränare, författare och föreläsare.

Hon menar att den rådande normen i samhället är att man ska klaga lite över den mörka årstiden för att sedan känna sig glad, pigg och fylld av ”vårkänslor”.

Sofia Ståhl tror att den som föredrar vår- och sommar förmodligen drabbas hårdare av höstmörkret. Den som är deprimerad kan behöva söka professionell hjälp, men handlar det om en lättare variant av orkeslöshet spelar inställning och beteende stor roll.

– Väljer man att fokusera på det som känns trist kommer det att bli så också, eftersom det är där man lägger sin energi. Riktar man i stället in sig på något som gör en glad och pigg gör det mycket för det allmänna välmåendet.

Så om du känner dig lite tung i sinnet i höstrusket: ta en titt på hur din livssituation ser ut. Identifiera vad det är som känns jobbigt, för att sedan bestämma hur du vill förhålla dig.

– Är det mörkret? Kylan? Att du är mer inomhus, eller har mindre socialt umgänge? Jobba sedan på det som skaver; som att ta dig ut i friska luften och att hitta på saker med dina vänner. Sluta inte att träffa dem bara för att sommaren är över, säger Sofia Ståhl.