Fem övervakningskameror på Oslos flygplats Gardermoen och flera intervjuer med flygplatspersonal pekar på samma sak: lastning och tankning av det norska postflyget gick rätt till. Det som gick snett inträffade i luften drygt en timma efter avgång natten mot den 8 januari, precis före det att planet störtade från 9 500 meters höjd ner i det snötäckta Oajevágge. Piloterna på planet, en fransk och en spansk medborgare, omkom.
– Planet lyfte klockan 23.09 på torsdagskvällen. En timme och tio minuter senare gav befälhavaren ifrån sig ett kraftutrop, berättar haverikommisssionens utredningsledare Nicolas Seger.
Det som följde var en dramatisk minut och 20 sekunders kamp för piloterna för att få bukt med planet. En ljudvarning hörs i 18 sekunder och signalerar autopilotens urkoppling. Därefter utlöstes flera olika varningssignaler på planet som indikerar bland annat att planets Tippvinkel är felaktig. Men den data som Haverikommissionen fått ut ur den svarta lådan visar på något helt annat än vad själva kraschen gör.
– Det rör sig om fyra olika parametrar som visar något helt annat än vad som hänt. Tippvinkeln, rollvinkeln, den magnetiska kursen och färdhastigheten stämmer inte överens med flygplanets verkliga rörelse.
Enligt de registrerade parametrarna visar det att nosens läge är uppe på nära 90 grader som mest.
– Tippvinkeln avgör nosens läge i förhållande till horisonten, när planet har rak kurs så är tippvinkeln noll grader. När du sjunker har du en tippvinkel på minus tio grader. Hade planets nos pekat uppåt hade det aldrig störtat med en sådan fart neråt, förklarar Nicolas Seger.
!7 sekunder efter den första händelsen överskreds den högsta tillåtna farten och därefter fortsatte planen att öka.
– Vi undersöker nu vilka värden skulle ha registrerats om allt fungerat som det skulle. Det vi vet är att de olika värdena har ett eller samma ursprung och det är det vi ska hitta nu, säger utredningens ordförande Jonas Bäckstrand.
Nu fortsätter utredningen, och den pusselbit som jagas är vad som fått de fyra parametrarna att löpa amok. Haverikommissionen vet i dagsläget inte om piloterna såg de verkliga värdena, eller de felaktiga som svarta lådan registrerats, och hur detta påverkade deras försök att få planet i horisontellt läge.
– Vi har inga färdiga svar på varför flygplanet störtade, men vi vet att strax efter att svarta lådan började registrera värden med de fyra parametrarna som inte stämde överens med flygplanets rörelse så reagerar piloterna på något. Kort därefter kopplas autopiloten ur. Det är möjligt att autopilotens urkoppling skedde automatiskt och därefter började flygplanet sjunka.