Försvarets jägarbataljon i Arvidsjaur har stått på tårna hela dagen. Kapten Carl-Johan Olofsson, som ledde insatsen efter Herculesolyckan vid Kebnekaise 2012, anade att deras hjälp skulle behövas när han hörde nyheten imorse.
– Vi har varit beredda hela dagen. Just nu väntar vi bara på helikoptern, säger Carl-Johan Olofsson som nu har utsetts till militär insatschef i Ritsem.
Dagens flygkrasch för tankarna till Herculesolyckan då ett norskt militärflygplan kraschade rätt in i en av Kebnekaises bergsväggar. Det blev startskottet för ett mångårigt bärgningsarbete som har varit både fysiskt och psykiskt påfrestande för de inblandade.
– Nu är man fokuserad på lösa uppgiften. Men det är klart att känslorna kommer tillbaka och tankarna går till de omkomna och till deras familjer.
Vad tror du om terrängen?
– Jag har inte hunnit detaljstudera kartan ännu. Men det är betydligt enklare än på Kebnekaise så det kommer att vara lättarbetat i jämförelse. Men det är klart att klimatet kommer att påverka med 30 minusgrader. Kommer det vind på det blir det dessutom en kyleffekt på 50-60 minus.
Området som planet kraschade i är känt som ett blåshål, där norska atlantvindar sveper in över fjällen.
– Så länge man klär sig rätt och att hela tiden har beredskap för kylan så går det bra.
Försvarets insatsgrupp består av en handfull personer från bergsplutonen som alla har varit med på Kebnekaise under åren. De har med sig tält och utrustning för att kunna utföra arbetsuppgifterna på ett säkert sätt. I nuläget är det oklart hur mycket som ska bärgas.
– Det är inte mitt beslut. Statens haverikommission beslutar hur mycket och vad vi ska bärga. Sen är kvarlevor polisens uppgift. Om jag bara gissar spontant så blir bärgningen i augusti.
I det inledande skedet ska gruppen bevaka området under dagtid. De har också till uppgift att stödja polisens arbete i terrängen. Under dagen kommer de troligtvis endast att hinna reka terrängen inför det fortsatta arbetet.
– Vi kommer upprätta lite tält på haveriplatsen och hjälpa till med det vi kan.