Frågorna är många men svaren är få efter flygolyckan i Oajevágge i närheten av Ritsem.
LÄS MER: "Piloterna kan inte ha överlevt"
LÄS MER: Insatserna på fjället avbryts
En finsk flygolycksutredare har nyligen lanserat teorin om att planet kan ha råkat ut för en brand med ett snabbt förlopp eller en explosionsartad brand.
– Det kan ha gjort att det inte fanns tid ens att meddela flygledningen mer utförligt än nödanropet, säger Ismo Aaltonen till SVT Nyheter Norrbotten.
Hans Kjäll, tidigare flygsäkerhetsanalytiker vid Transportstyrelsen, har en annan teori. Men en brand är en tänkbar.
– Det kan vara så, men det är en av många tänkbara hypoteser, säger han till NSD.
Det går att ta reda på om planet började brinna före eller efter kraschen genom att analysera de vrakdelar som finns kvar, även om det bara rör sig om spillror. Och om en flygbrand i luften når bränsletanken är det inte ovanligt att planet går ned i flera delar innan det når marken. Men i Oajevágge har bara en nedslagsplats hittats. Det talar för en annan troligare teori, tror Hans Kjäll.
– Det kan också ha varit ett fel på styrsystemet. De här moderna flygplanen är känsliga för exempelvis iskristaller på hög höjd. De kan bildas i luftdatasensorn om fuktig luft råkar komma upp på hög höjd och bildar ett moln av iskristaller.
Enkelt förklarat så kapar iskristallerna luftdatasensorerna som styr autopiloten. Styrsystemet missuppfattar då informationen.
– Den får fel information och försöker korrigera flygplanets altitud med hänsyn till de data som går in i systemet. Då kan man råka ut för "stall" (överstegring; förlust av lyftkraft, reds.anm) eller loss of control.
Felkoden kallas loss of control in flight. Orsakerna till att flygplan drabbas av problemet kan vara flera och behöver inte bara bero på iskristaller.
– Det är faktiskt den vanligaste händelsetypen numera. Det är därför man borde följa den erfarenhetsstatistiken när man utreder flygolyckan. Det vill jag framhåla.
Det kan förklara varför flygplanet stördök rakt ned, menar Kjäll.
– Kör man då på autopilot så flippar hela systemet ur och man kommer in i ett okontrollerat läge. Det är inte så lätt att hantera för det går fort. Jag kan tänka mig att det gick fort för det gick ut ett nödmeddelande men inga detaljer. Det har orsakats av någonting med ett hastigt belopp och då tänker man på styrsystemsfel.
Hans Kjäll poängterar att det endast är en teori. Han väntar nu in Haverikommissionens rapport.
– Inom tre veckor så borde man avge en preliminär rapport. Sen kan det ta mellan sex månader och upp till ett år innan den slutgiltiga rapporten kommer.
Svaret på gåtan ligger i flygplanets svarta lådor.
– De har en oerhörd moståndskraft så de borde vara läsbara.