Lapland Resorts vill ha kvar läkarna

Budskapet från Lapland Resorts är tydligt. "Vi vill att samarbetet med Läkarjouren fortsätter", säger Ann-Marie Mäki, marknadschef.

TYDLIGA. Lapland Resorts vill fortsätta samarbetet med Läkarjouren.

TYDLIGA. Lapland Resorts vill fortsätta samarbetet med Läkarjouren.

Foto: Pär Bäckström

RIKSGRÄNSEN2016-09-29 07:00

Läkarna har haft sina mottagningar på Lapland Resorts anläggningar. Därmed har de varit lättillgängliga för anläggningarnas gäster och personal, men även för till exempel dagsbesökare och bofasta. Under skidsäsongen är skidorterna välbesökta. Lapland Resorts hade 65 000 gästnätter under den period läkarna var på plats i år, enligt uppgifter från hotellchef Rita Wallberg.

Hur viktigt är det att ha läkare på plats i Riksgränsen och Björkliden under skidsäsongen?

– För oss det jätteviktigt och vi vill fortsätta samarbetet med Läkarjouren. För både våra gäster och andra som vistas i området kan det få stora konsekvenser om inte läkare finns nära, säger Ann-Marie Mäki.

Vad får ni för respons av gäster som uppsökt läkarmottagningarna på era anläggningar?

– De tycker att det är jättebra, att det är väldigt positivt att ha läkarna här. Det behöver ju inte alltid handla om akuta ärenden som man behöver åka till sjukhus för.

Ann-Marie Mäki tänker att beslutet att inte ha läkare på orterna kan få negativa konsekvenser även för landstinget.

– Det här måste ju också avlasta sjukvården i Kiruna, säger hon.

Vad tycker Lapland Resorts om att landstinget har sagt upp avtalet?

– Det vill vi inte kommentera nu. Utan vi vill att samarbetet med Läkarjouren fortsätter.

Budskapet från landstinget är att man ser över samarbetet med Läkarjouren och vad som ska hända framöver. Räknar ni med att landstinget snart kommer presentera en lösning?

– Ja, vi hoppas det. Vi vill att samarbetet fortsätter för det har fungerat bra, säger Ann-Marie Mäki.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om