Elevernas utställning med flodpärlmusslan i centrum

I veckan hölls en festlig vernissage i Råneå medborgarkontor. Där den utrotningshotade flodpärlmusslan var i centrum.

Två klasser i Råneåskolan, en från årskurs fem och en från årskurs två, har harbetat tillsammans. Från vänster: Nayhal Zahra, Loke Östling, Liam Johansson, Merilssa Strömberg och Elis Norman.

Två klasser i Råneåskolan, en från årskurs fem och en från årskurs två, har harbetat tillsammans. Från vänster: Nayhal Zahra, Loke Östling, Liam Johansson, Merilssa Strömberg och Elis Norman.

Foto: Joakim Nordlund

Råneå2023-10-20 09:00
undefined
Flodpärlmusslans naturliga miljö har förstörts då stenar har plockats bort från flodfårorna vid flottning och dammbyggen. Det har gjort att musslorna inte har en miljö som de kan lägga sina larver i.

Under onsdagen visade elever från årskurs 2 och årskurs 5 i Råneåskolan upp ett projekt som de har deltagit i. De två klasserna har tillsammans med Sportfiskarna och Råneå kulturförening lärt sig om den utrotningshotade och unika flodpärlmusslan som fortfarande finns i några av vattendragen här i Norrbotten.

Projektet har mynnat ut i en utställning – och på förmiddagen var det vernissage i Råneå medborgarkontor.

– Det har varit kul att jobba med det. Och lite ovanligt eftersom vi har varit tillsammans med de i tvåan, säger Harry Andersson som går i klass 5.

undefined
Karin Andersson är lärare på Råneåskolan. Hon är lyrisk över elevernas insatser.

Karin Andersson är lärare i årskurs 2 och hon har också haft Harry Andersson och de andra i årskurs fem under lågstadietiden.

Hon säger att det har fungerat otroligt bra att arbeta med den åldersblandade gruppen.

– Det här har varit så himla kul. Att få återse eleverna som jag har haft i tre år och ser hur de har vuxit och utvecklats. De har tagit hand om de yngre och varit sådana otroligt fina förebilder, säger Karin Andersson.

Och Sven Norman från Sportfiskarna berättar att informationsarbetet bland skolelever ingår som en liten del i ett större EU-projekt.

När han tog emot eleverna gjorde han det bland annat med orden:

– Under hela ert liv framöver så kommer ni att veta att i våra norrbottniska bäckar så finns en fantastisk varelse som förtjänar våran respekt och hjälp.

Han hyllade verkligen elevernas insatser:

– Ni har gjort ett imponerande arbete. Och jag blir rörd av ert engagemang och skicklighet.

undefined
Sven Norman har representerat Sportfiskarna. Här får han en spontan kram av Elis Norman som går i årskurs två och som därmed också har varit verksam i projektet.

Eleverna kunde också visa upp bildillustrationer som var informativa, fantasifulla och vackra. I det här arbetet har också Råneå kulturförening funnits med på ett hörn.

– De har ju fått en inre bild av vad de ville göra eftersom barnen var på en utflykt där de fick både se och känna på flodpärlmussla. Så de hade kunskapen, intrycken och tankarna runt vad de ville nå ut med, berättar bildpedagogen Ingrid Vikman.

Varför är det viktigt att få kunskap om flodpärlmusslan?

– Dels tycker jag att den är viktig för oss i Norrbotten. Den är liksom våran art. I ett sådant här projekt får barnen lära sig om vår ekologi. All respekt för skånska lövgrodor men det rör inte oss på samma sätt. Vi måste lära oss om vår ekologi, säger Sven Norman.

Menar du att det inte räcker med Viskan, Ätran, Nissan och Lagan?

– Nej, jag tänker att det gör inte det. 

undefined
Två klasser i Råneåskolan, en från årskurs fem och en från årskurs två, har harbetat tillsammans. Från vänster: Nayhal Zahra, Loke Östling, Liam Johansson, Merilssa Strömberg och Elis Norman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!