Broar har bytts ut, man har rustat upp kryssmarkeringar, skyltningar och rastplatser och även utfört röjning. Initiativet kommer från utvecklingsbolaget, som genomfört arbetet tillsammans med lokala entreprenörer.
- Vi har jobbat under hösten och vintern. Lite grann återstår som vi ska ta till sommaren, säger Sandström.
Ny dragning
Den 21 mil långa leden mellan Dundret och Strömsund har även fått en ny dragning på några ställen. Finansieringen kommer dels från EU-medel via Leader och dels från stiftelsen Råne älvdal.
- Upprustningen säkrar de investeringar som gjorts tidigare. Leden blir attraktivare och det gynnar exempelvis besöksnäringen, som tidigare klagat på att den varit dålig.
Malmens väg hade nämligen förfallit innan upprustningen inleddes.
Den anlades för snart 20 år sedan, som en kompensation för att Råne älv inte byggdes ut. Drygt 40 miljoner kronor satsades, bland annat på raststugor, vindskydd och åtgärder i vattnet, för att gynna turismen och fisket.
Malmens väg har en historisk bakgrund. Malmen som bröts i Malmberget transporterades till Strömsund, där en masugn fanns. Under första etappen, till Spiken Furudal utanför Gunnarsbyn, sköttes transporten med ren och akja. Andra etappen sköttes med häst och släde.
Transporterna skedde nämligen vintertid.