Många butiker kämpar med försämrad lönsamhet och flera har också tvingats att stänga under de senaste åren. Sedan finns det andra som hittar vägar att leva vidare. Ulla-Maj Lindström startade klädbutiken Young Line i Råneå för 28 år sedan. Tillsammans med maken Per-Erik Lindström har de drivit butiken i hela 28 år.
– Visst har det varit kämpigt men vi har fått ett otroligt fint stöd från Råneåborna. Vi har haft förmånen att få ha köptrogna kunder, säger hon.
Under de första 26 åren har båda två arbetat heltid i affären. Sedan cirka två år tillbaka har de tvingats att tänka i nya banor. Per-Erik Lindström har tagit taxikort och i dag sköter Ulla-May Lindström butiken.
– Det var svårt att få det att räcka till två löner. Men Pelle finns ju ändå med och hjälper även om han inte är här på plats på samma sätt som förut, säger hon.
De har precis packat upp delar av vårens kollektion och det doftar gott från de nya kläder som samsas om utrymmet på hyllor och i ställ.
– I dag är en sådan dag så jag skulle kunna arbeta hela kvällen med att packa upp, stryka, prismärka och hänga. Samtidigt är det ju härligt när butiken får byta från vinter till vår, säger hon.
Just doften i en klädbutik är något som nätet aldrig kan erbjuda.
– Och att få ta på plaggen. Att prova. Och att få smakråd direkt. Det är ju bland annat sådant som gör att vi finns kvar. Och givetvis också att de som kommer hit tycker om kläderna, säger Ulla-Maj Lindström.
Samtidigt har näthandeln vunnit stora marknadsandelar. Utöver det har satsningarna på bland annat Storheden slagit mot butiker placerade på andra platser. Pandemin har inte gjort situationen lättare för butiksägarna.
– Vi försöker att ta hand om alla som kommer hit. Att verkligen bjuda på så bra service som möjligt, säger han.
– Några som kommit in hit har sagt att det känns lite som i Gamla stan i Stockholm med valven och hur vi har det och det är ju ett fint betyg, säger hon och ler.
Efter sju år på Råneå möbelaffär och sedan snart 30 år som egen företagare är hon i en fas i livet där hon hade kunnat ta pension. Passionen för arbetet och den dagliga kontakten med kunder, leverantörer och andra yrkesmänniskor får henne att fortsätta.
– Man får så mycket tillbaka i kontakten med de människor som man träffar. Det är en viktig del av livet, säger hon.