När det snöat kallas Niklas Drugge ut av BDX till Bodendistriktet.
– När det är fyra centimeter snö så kallar de ut mig. Det kan vara ett på natten eller fem på morgonen. Det beror på hur mycket som kommit. De senaste dagarna har det snöat på bra, säger han och tillägger att den korta varseln kan göra det svårt att planera någonting.
– Om tjejen vill fara någonstans så kan man inte bestämma någonting. Man får avvakta och se om det kommer någon snö.
Under vintern består arbetet av snöröjning och halkbekämpning. Under sommarhalvåret ligger fokus på grus- och schakttransporter.
Niklas Drugge har alltid vetat att han ville jobba inom transportbranschen.
– Jag har alltid vetat vad jag vill göra. Det har inte varit så mycket funderingar. Min far kör hjullastare och min farfar har haft företag inom samma bransch, så jag har alltid varit intresserad av maskiner. Jag har åkt med när de har plogat, säger Niklas Drugge.
Han startade företaget Drugges entreprenad och transport ab för ett halvår sedan, efter att ha arbetat åt Hansén bil och maskin i fem år.
– Jag har precis hämtat min nya lastbil i Luleå. Den skulle egentligen ha kommit i oktober, men blev försenad, säger han och fortsätter:
– Antingen kan man köpa en ny, då har man en bil i 8-10 år, eller så köper man en begagnad där man måste sätta dit underbett för flera hundra tusen. Den kanske dessutom börjar rackla. Jag pratade med Bildahl och de hade en ny som skulle på påbyggnad för plog så då köpte jag den.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är att se resultatet efter att man har plogat. Man får se mycket när man är efter vägarna också. Det är lite fritt, säger Niklas Drugge.