Randijaur drabbat av telefonproblem

Strömavbrott som duggar tätt – och så stora problem med telefontäckningen på det. Nu börjar Randijaurbon Åsa Lindstrands tålamod vara slut.

SÄKERHETSFRÅGA. Elizabeth Johansson och Åsa Lindstrand bor i glesbygden utanför Jokkmokk och berättar om senaste veckans strömavbrott och telefonproblem. ”Det är ganska lätt att få känslan av att det inte är så noga med oss”, säger Lindstrand.

SÄKERHETSFRÅGA. Elizabeth Johansson och Åsa Lindstrand bor i glesbygden utanför Jokkmokk och berättar om senaste veckans strömavbrott och telefonproblem. ”Det är ganska lätt att få känslan av att det inte är så noga med oss”, säger Lindstrand.

Foto: Jessica Rosengren

RANDIJAUR2015-12-12 08:00

I början av förra veckan blev Åsa Lindstrand varse telefonstörningarna när hon skulle kontakta sina barn som var ensamma hemma i huset i Randijaur en stund, för att kolla om allt gick bra.

– Det har inte gått att skicka eller ta emot sms. Ringa har man kunnat göra ibland men ofta hörs det väldigt dåligt. Så länge vi har ström har vi bredband och då går det att kommunicera via Facebook. Men nu har det varit väldigt många strömavbrott också, säger Åsa Lindstrand.

Hon och Elizabeth Johansson, som bor i närheten av Randijaur längs Kvikkjokksvägen, berättar hur strömmen kommit och gått i november och december. Det har varit alltifrån två sekunders strömavbrott till två timmar. En dag förra veckan sammanträffade strömavbrotten med telefonproblemen och de var avskurna från omvärlden.

– Att bo i Randijaur är ingen lek. Det går inte att sitta hemma och jobba. Dessutom far utrustningen illa av strömavbrotten, säger Åsa Lindstrand.

Elizabeth Johansson driver ett bokcafé i Jokkmokk men den mesta försäljningen sker via nätet. Förutom att det påverkar den verksamheten lyfter hon fram svårigheterna med att få kontakt med läkare eller till exempel kunna få tag i arbetsgivaren.

– Du kan inte ens sätta in en simpel sockerkaka i ugnen, säger hon.

Efter någon dag med telefonproblem gick Åsa Lindstrand in på Telias hemsida för att felanmäla och möttes av en reklam som hon reagerade på.

– Det första jag får se att de har renar i sin reklam och det stod något i stil med att även tomten vill kunna kommunicera. Jag skrev att även vi som bor i renens land vill det.

Hon fick svaret att Telia hade en driftstörning i området som skulle pågå till 10 december. Drygt tio dagar alltså.

– Man tänker på säkerheten. Det kan faktiskt bli farligt det här. Det är ganska lätt att få känslan av att det inte är så noga med oss, säger Åsa Lindstrand.

Hon ifrågasätter hur det kan få vara så här.

– Det har gått så snabbt från att vi hade ett samhälle där sådan här fungerade och var stabilt, till att det har blivit ett kortsiktigt tänkande. Företagen ska gå med vinst hela tiden med allmännyttan har reducerats, säger Åsa Lindstrand.

Hon har bott i byn i 15 år och den gångna veckans telefonproblem är de mest långvariga under de åren, enligt henne.

– Sedan tror jag vi är lite mer tåliga, vi som bor så här. Man accepterar lite mer. Man har något slags överlevnadskit redo med pannlampor och spritkök redo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om