Hjärnbalken Årets hållbarhetspris delas ut i samband med Luleå business awards, till ett företag som både arbetar strategiskt för hållbarhet och som visar handlingskraft. I år är Facebook ny partner för priset och nu står det klart att årets pris går till Coop Norrbotten.
– Det här är jättekul, det är verkligen ett bevis. Jag får världens pepp av det här, jag har jobbat ett halvår här och känner att nu ska vi växla upp och ta nästa steg, säger Helene Ljungstedt, chef för marknad, kommunikation och hållbarhet.
Vad betyder priset för er?
– Detta kommer att hjälpa oss att bygga vårt varumärke Coop Norrbotten, både som arbetsgivare och som butikskedja. Vi är norrbottningarnas egen matkedja och det vi gör går tillbaka till länet både i form av arbetstillfällen, samhällsnytta, sponsring och medlemsnytta.
Vad tror du gör just Coop Norrbotten till vinnare av årets hållbarhetspris?
– Det ligger i hela Coops DNA och hela vår vision. Här uppe i Norrbotten har vi jobbat länge med det här, men kanske inte kommunicerat ut det så mycket, även om man han har gjort mycket bra saker.
Hur arbetar ni med hållbarhet?
– Det genomsyrar alla beslut. Vad vi gör i butik, alla initiativ vi tar för att få ner energiförbrukningen, hur vi ställer krav på lokala leverantörer och på sortimentet, hur vi jobbar med personal och utbildning, och hur vi anställer. Vi är på det i alla steg som är viktiga.
Vilka tycker ni är de viktigaste hållbarhetsfrågorna just nu och framåt?
– Det är flera. Den stora handelsdebatten handlar mycket om svinnet, där har vi en del att göra inom butiksledet och har satt ett mål att svinnet i Norrbotten ska vara en procent år 2025. Vi ligger runt två procent nu. Där vill vi bland annat lära norrbottningar hur man minskar sitt svinn hemma, säger Helene Ljungstedt.
Peter Fjällborg är vd för Coop Norrbotten:
– Det känns fantastiskt kul att bli uppmärksammad för det långsiktiga arbetet vi har med vårt hållbarhetsarbete.
– Vi försöker arbeta med hållbarhet på samtliga plan, allt från vilka produkter vi säljer i butikerna, hur dom är producerade, hur vi jobbar i vårt logistikflöde och transporter, energi och men givetvis är den hållbara arbetsplatsen väldigt viktig liksom jämställdhet och mångfald, tillägger han.
Juryns motivering: ”I 90 års tid har den lokala ekonomiska föreningen utmanat sig själv och sin omvärld med ett ständigt fokus på hållbarhet. Föreningen har visat vägen med hjälp av ett brett och strukturerat hållbarhetsarbete och har dessutom lyckats vara en pionjär på nationell nivå. Deras hållbarhetsarbete framträder tydligt med lokal handlingskraft, konkreta åtgärder, tydlig mätning och uppföljning och framtida förbättringsförslag.
Coop Norrbotten är en värdig mottagare av Årets Hållbarhetspris 2020.”
Juryn består av: Ordförande Eoghan Griffin, Facebook, Carina Zolland, Luleå Energi, Henrik Eneros, Ikea, Ulrica Åström, Luqrus, Oskar Hederyd, Luleå Business Region, Jenny Greberg, LTU, Linn Berglund Pantzare, Norr Media, Jörgen Ericsson, SEB, Katarina Delsing, Energikontor Norr, Anna Utsi, Licab och Magnus Nilsson, Nyhlens Hugosons.