Årets varumärke ska utses: "Jättespännade och viktigt"

Hjärnbalken Årets varumärke har i år en ny sponsor och det är Sparbanken nord. Priset går i linje med Sparbanken nords satsning, där just näringslivet är ett av sex områden de stöttar inom ramen för sitt samhällsengagemang

"För oss på Sparbanken nord känns det som en perfekt koppling mellan det vi vill med vårt varumärke och vad priset står för", säger Erika Mattsson, juryordförande för priset Årets varumärke, som delas ut i samband med Luleå business awards.

"För oss på Sparbanken nord känns det som en perfekt koppling mellan det vi vill med vårt varumärke och vad priset står för", säger Erika Mattsson, juryordförande för priset Årets varumärke, som delas ut i samband med Luleå business awards.

Foto: Maria Fäldt

Priser & utmärkelser2020-11-13 09:59

Årets varumärke delas årligen ut inom Luleå business awards, till ett företag eller organisation som arbetat omvärldsorienterat och kommunikativt för att bygga ett varumärke. 

Varför är det viktigt för er att stå bakom detta pris?
– Det här är ett jättespännande och viktigt pris. Sparbanken nord är, utöver att vara en bank, väldigt engagerade i samhällsutveckling av olika slag. Vi vill vara en bank för hela regionen och just näringslivet är ett av de sex områden vi målinriktat satsar på för att främja. De övriga områdena är barn/unga, kultur, idrott, forskning/utbildning och samhälle, säger juryordförande Erika Mattsson från Sparbanken nord.

Vad är syftet med priset?
– Det är att lyfta och uppmärksamma ett företag med ett starkt varumärke som jobbar för att göra platsen både bättre och mer attraktiv. Inte bara för sin egen skull, utan även för ett större syfte. För oss på Sparbanken nord känns det som en perfekt koppling mellan det vi vill med vårt varumärke och vad priset står för. Vi vill premiera andra företag som är med och jobbar för en stark och attraktiv plats, tillsammans kan vi bygga en stark bild av Luleå, länet och norra Sverige. 

Hur känns det att dela ut pris under detta, märkliga år? 
– Det är första året vi har äran att dela ut ett pris under Luleå business awards vilket känns jättekul. Trots ett tufft år så känns det bra att vi fortsätter att uppmärksamma goda insatser. Det är viktigt att inte stoppa, utan fortsätta på de sätt vi kan. De små och medelstora företagens utveckling har stor betydelse för framtiden. 

Hur jobbar ni i juryn för att komma fram till en vinnare? 
– Tillsammans med alla nomineringar som inkommit från Luleåborna kommer alla jurymedlemmar in med sina nomineringar och efter det sätter jobbet igång. Vi tittar på alla kandidater utifrån de kriterier som finns för priset. Efter några möten kommer vi tillslut landa i den kandidat vi anser är mest värd att få det här priset just i år. Jag är jätteglad över att ha en kompetent jury från olika branscher och dessutom att vi har flera seniora jurymedlemmar som är med och ger sin expertis och delar med sig av sin erfarenhet. 

Juryn består av: 

Erika Mattsson, Sparbanken nord (ordförande)
Anders Hermansson, Bnearit
Karin Klockare, Yours
Karl-Henrik Dagman, LKAB
Carl Wangel, Luleå business region
Ann-Sofie Lund, Norr media 


Kriterierna för priset Årets varumärke: 

De två viktigaste kriterierna för ett starkt varumärke är:

1. Att flera har hört talas om det

2. Att det finns en positiv bild av varumärket

Priset tilldelas det företag eller den verksamhet som arbetat omvärldsorienterat och kommunikativt för att bygga ett varumärke som uppmärksammats nationellt och gärna internationellt. Priset är i första hand knutet till näringslivet, men kan också gå till en kulturell eller idrottslig verksamhet som betyder mycket för regionens attraktivitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!