Miraklet över fjorden – 75 års höjdpunkt

Porjusföretaget Fiskflyg firar 75-årsjubileum med en spännande historia bakom sig av fjälltransporter, forskaruppdrag, heroiska undsättningar och flygningar i tufft väder. Men ingenting överträffar det som hände en onsdag i augusti för drygt 40 år sedan.

Vänner för livet. Här ett brev som den norske helikopterpiloten Tor Klemetsen skrev till Sten Lundqvist en tid efter händelsen.

Vänner för livet. Här ett brev som den norske helikopterpiloten Tor Klemetsen skrev till Sten Lundqvist en tid efter händelsen.

Foto:

PORJUS2017-05-30 06:00

Det var den 18 augusti 1976 som Sten Lundqvist, en av grundarna till företaget, blev hängande i en högspänningsledning på 60 000 volt ovanför Hellemofjorden i Nordnorge med sitt sjöflygplan, en femsitsig Cessna. De främre stagen till pontonerna bröts vid kollisionen, men de bakre höll. Resultatet blev att Cessnan hängde med nosen nedåt, cirka 75 meter ovanför vattnet.

En som kan berätta om den mirakulösa händelsen är Sten Lundqvists dotter Margareta Koltay.

– Jag var gravid med tre veckor kvar till förlossningen och min mamma Essy ringde först när allt var över. Själv hade mamma dock fått besked av flygledartornet i Kiruna om vad som inträffat så för henne, alla på olycksplatsen, fiskarna i båtarna på fjorden och personalen på Fiskflyg som var hemma, var det en enorm dramatik när det pågick, säger Margareta Koltay.

Efter cirka en timme kunde Sten Lundqvist undsättas med hjälp av en militärhelikopter som skickats ut från räddningscentralen i Bodö. Helikoptern tvingades stiga till hög höjd eftersom den orsakade starka svängningar i planet. Med hjälp av skickliga manövrar av den unge piloten Tor Klemetsen sänktes en räddningssele ned från 350 meter ovanför planet.

Lundqvist kunde sedan firas upp i helikoptern, tagen förstås men annars med ett skrubbsår i pannan som enda blessyr.

– Pappa berättade att han aldrig fick panik. Han förklarade det med att han alltid varit mentalt förberedd på att något skulle kunna inträffa eftersom han flög så mycket. Han hade 20 års erfarenhet av sitt jobb när olyckan inträffade.

Flygningen var egentligen ett rutinuppdrag.

– Han skulle hämta hjortronplockare och flyga dem till Sverige, något han gjort tidigare men då hade han inte flugit så långt in i fjorden. Han kände väl till kraftledningarna men olika omständigheter gjorde att han inte uppmärksammade just den här som inte var uppmärkt. Det blev heller inget rättsligt efterspel, säger Margareta Koltay.

Cessnan sköts sedermera ned med hjälp av en prickskytt som med en mauser sköt av stagen. På Norsk luftfartsmuseum i Bodö finns en permanent utställning efter händelsen där man bland annat bevarat en ponton från planet.

Bilderna och historien om miraklet spreds världen över. Sten Lundqvist intervjuades sedermera i både norsk radio och tv.

Familjeföretaget Fiskflyg har sina rötter i Piteå. Företaget startades i augusti 1942 av de tre fiskarsönerna Lundkvist, Axel, Sten och Martin. Axel var fiskhandlare, de två andra fiskare.

– Landshövdingen tog kontakt med Axel och ville ha igång fisktransporter från Stora Lulevatten. Det var krigstider och svårt för folk, berättar Sören Lundkvist, son till Martin och tidigare pilot och delägare.

Fisktransporterna sköttes först med båt men efter drygt tio år beslutade man sig för att satsa på flyg för att nå längre ut i fjällvärlden och därigenom få större leveranser av den attraktiva rödingen.

I mitten av 1950-talet utbildade sig Sten och Martin till piloter. In i företaget kom även brödernas systersöner Sten och Stellan Grahn, och sjöflygplanen kompletterades med helikoptrar. 1975 tvingades man flytta till Porjus eftersom Vattenfall höjde nivån i älven. 15 år senare avvecklades de sista sjöflygplanen.

– Sjöflygplanen var begränsade. Dem kunde vi använda fyra månader. Helikoptrarna flyger året runt, säger Sören Lundkvist.

Numera är det Sörens söner Stefan och Fredrik Lundkvist samt Stellans son Per Grahn som äger och driver företaget.

Verksamheten bedrivs från Porjus vintertid. På somrarna flyttar man ut till baserna i Stora sjöfallet, Ritsem och Kvikkjokk. Från att i början endast ha transporterat fisk har företaget utvecklats i flera riktningar. Samebyarna är fortfarande de största kunderna. Fisktransporter och hjälp med renskötseln, bland annat. Men Fiskflyg ägnar sig även åt flygtaxi genom att flyga ut jägare, fiskare och fjällvandrare. Man har även uppdrag åt Vattenfall, universitet och myndigheter som länsstyrelsen och Naturvårdsverket, flyger ut forskare och andra tjänstemän på uppdrag.

På 75 år i fjällvärlden hinner det hända mycket. Företaget har varit inblandat i en tragedi, 1963 när Axels son Ulf Lundkvist i svårt väder flög in i en bergvägg och totalt tre personer omkom. Andra incidenter har förekommit men slutat väl.

Ännu fler är de dramatiska fjällräddningar och undsättningar som Fiskflyg kallats ut till.

En av de mest spektakulära inträffade 2009, när Per Grahn och Fredrik Lundkvist räddade en skoteråkare som kört genom isen i Porjusluspen. I beckmörker, hovrandes med helikoptern strax ovanför ytan, drog de upp honom från ett isflak.

– Det var en heroisk insats som grabbarna gjorde då och det är klart att det är ett otroligt händelserikt jobb. Jag har själv varit med och dragit upp en fiskare mitt i Kaitumälven med hjälp av krok, och räddat en jägare som vådaskjutit sig i väglöst land. Det gick inte att landa med helikoptern för det var så mycket björk, så jag fick hämta en motorsåg, sänka ned den och hans kompis fixade resten. Sedan alla gånger man varit ute i riktigt dåligt väder...oj, oj.

Sören Lundkvist konstaterar dock att de som sköter spakarna har förändrats.

– De som är piloter i dag, de är flygintresserade och brinner för det. För oss var flyget sekundärt. Allt handlade om att ta hem fisken.

Jubileet firas lördag den 3 juni med öppet hus i Porjus.

Fiskflyg

Grundat: 1942.

Antal anställda: 12.

Baser: 4 (Porjus, Stora sjöfallet, Ritsem, Kvikkjokk).

Antal helikoptrar: 7.

Årsomsättning: 30 miljoner cirka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om