Henrik Eneros gästar det senaste avsnittet av Snacka om affärer. Där berättar han om fokuset på kundupplevelsen och om sitt delvis nya uppdrag, som handlar om just service.
– Förutom mitt uppdrag med marknadsfrågor så är mitt fokus kundupplevelsen, något som är otroligt viktig för Ikea. Vi vill hela tiden utveckla affären, och om vi inte lyssnar på kunderna blir det ju svårt att lyckas, säger han.
En annan del som ligger både honom och Ikea varmt om hjärtat är välgörande insatser. Företaget har en rad lokala samarbeten med olika organisationer som gör gott.
– Det ligger i företagets grundvärdering och det är fantastiskt att få jobba med de frågorna lokalt. Vi ska vara ett företag som så många som möjligt ska kunna handla av oss. Utöver det vill vi hjälpa på de sätt vi kan, för de som inte har förutsättningarna. Där är Vilda Kidz en viktig aktör som vi är stolt över att stötta.
Henrik Eneros berättar också om kulturen bland de anställda, hur Ingvar Kamprad var som ledare, och om tankarna kring att många företag missar guldkorn i rekryteringsprocessen.
– Vi försöker se på alla sökande som människa och stirrar oss inte blinda på cv:t. Inom Ikea finns det många exempel där människor som hamnat i utanförskap på olika sätt hittat rätt inom företaget och levererat utmärkt utifrån den profil vi söker. Tror det är vanligt att företag missar dessa människor i rekryteringsprocessen, vilket är olyckligt.
Hållbarhetsfrågan har tagit allt större plats inom företaget under de senaste åren och den utvecklingen kommer inte stanna av, enligt Henrik. Han får ofta frågan kring hur Ikea, som är ett konsumentvarumärke som säljer billiga möbler, samtidigt kan säga att de är hållbara.
– Vi sysslar ju med massproduktion och det handlar om att inse att vi är en del av problemet men samtidigt inte backa från ansvaret. Här handlar det om att titta på alla delar av företagets verksamhet. Ett exempel är hur gör vi med spill inom produktionen av möbler och produkter, där vi hela tiden produktutvecklar för att ta reda på spill som får bli nya produkter. Dessutom handlar det om att hitta sätt att förlänga livslängden på de möbler vi säljer, där vi inspirerar till att måla om, bygga om och bevara möblerna under en längre tid. Men för de som tröttnar på sina möbler har vi även öppnat cirkulära butiker, som bygger på att vi köper tillbaka gamla Ikeamöbler och ser till att de får ett nytt hem.
Avsnittet finns där poddar finns, bland annat här: https://open.spotify.com/episode/6SyghFQzJkzj1d0ReKZ91i
Snacka om affärer görs i samarbete med Almi Nord, och i avsnittet delar rådgivare Johanna Sjögren som listar tre steg för företag när de vill komma igång med hållbarhetsarbetet.