Välkommen till männens värld

Dataspelsbranschen är en manlig historia och många av spelen riktar sig till pojkar och män.Det flickorna vill ha i spelen är social samvaro och nytta, det har forskare från Piteå kommit fram till.- Tjejerna värderar tiden och om de ska spela så måste de känna att spelet har mening och vara en investering i deras dyrbara tid, säger Caroline Stenbacka Nordström, forskare.

Spelen är nästan bara utformade av och för män. Kvinnliga karaktärerna har ofta utmanade kläder i dataspelen. Lara Croft (t.h) från spelserien Tomb raider är ett exempel.

Spelen är nästan bara utformade av och för män. Kvinnliga karaktärerna har ofta utmanade kläder i dataspelen. Lara Croft (t.h) från spelserien Tomb raider är ett exempel.

Foto:

PITEÅ2010-04-14 22:07
Fler pojkar än flickor spelar dataspel, det visar bland annat Regeringskansliets Medieråds undersökning. Flickor och kvinnor spelar också, men de spel som är populära bland pojkar attraherar inte flickor.
Pressad vardag
För att ta reda på vad flickor vill ha för spel har Caroline Stenbacka Nordström, lektor i upplevelseproduktion och Martina Ladendorf, lektor i mediekommunikation vid institutionen för musik och media, Luleå Tekniska Universitet i samarbete med Interactive Institute Sonic Studio i Piteå drivit ett projekt, GRIEG, Gender Roles in Emerging Games. Forskarna har intervjuat 18 flickor 16 år och 18 år från gymnasieskolan i Piteå om deras fritid, spelvanor och hur spel som intresserar dem ska se ut.
Resultatet visar att fickorna har en pressad vardag med skola och pluggande och de säger att de inte har tid att spela datorspel. De vill inte heller lägga ner pengar på spel.
Om de spelar ska det kännas nyttigt.
- Prestationsnormen som tjejerna lever i finns också med när de spelar. Att uppnå ett mål i ett spel kan göra att de känner att det var värt det och att de blir nöjdare. De tar tiden i noga övervägande, "ska jag investera min tid i det här ska det ha mening", säger Caroline Stenbacka Nordström.
Lättklädda karaktärer
De flesta av de intervjuade betecknade sig inte som "spelare" även om alla hade erfarenhet av spel i någon form.
Många av spelen signalerar också tydligt till vem som de riktar sig och det är manliga attribut som lyfts fram. Det här är ingen nyhet för flickorna i undersökningen. De är på det klara över att spelen inte är riktade till dem.
- Tjejerna säger att de kvinnliga karaktärerna i spelen är lättklädda. De rustningar kvinnliga karaktärer uppnår när de blir bättre i vissa spel blir bara blir mindre och mindre. Till sist är det enda karaktären har på sig en bikini, säger Ladendorf.
"De vill utvecklas"
Den sociala samvaron är mycket viktigt för flickorna.
- Eftersom det är så många fler killar som spelar spel och umgås via onliespel lockar det inte tjejerna att umgås där. De vill snacka med andra tjejer och de finns på andra ställen.
Vad är det då som flickor efterfrågar i dataspel?
-  Tjejerna vill ha spel som är realistiska och lärorika. De vill lära om att vara vuxen och träna sin vuxenroll. Spelen ska vara meningsfulla och ha verklighetsförankring. De vill utvecklas, säger Stenbacka Nordström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om