Elbilstillverkaren Tesla går på offensiven i norra Sverige. De har redan etablerat så kallade Supercharger-stationer i både Umeå och Skellefteå och snart är en ladd-station på gång även i Norrbotten.
Under Nolia-mässan kunde intresserade provköra bilen, som är av senare års mer omtalade. Såväl den fyrhjulsdrivna Tesla Model X som den snabba sportbilen Model S fanns för allmän beskådan.
– Besökarna har alla möjliga frågor, exempelvis om räckvidden och prestandan, säger Renée Minor, 27 år och product specialist på Tesla Sweden.
Mässbesökare undrade också kring hur batterierna i en Tesla klarar den bistra vinterkylan i norr.
– Jag pratade med en Teslaägare som bor här i trakterna, han sa att det var den bästa bil han hade haft just i kylan. Annars skulle jag säga att bilbatteriets prestanda sjunker med motsvarande en procent per minusgrad.
De miljövänliga bilarna har många innovationer och kan accelerera till 100 kilometer/h på snabba 2,7 sekunder – men prisklassen avskräcker ännu många.
– Utgående pris för Modell X är en miljon kronor, men den vi visar upp på Nolia är ”maxad” och kostar cirka 1,7 miljoner kronor. Premiumbilar, visst, så de kanske inte är för alla.
Hur kommer prisbilden förändras i kommande år?– Priserna kommer sjunka med alltfler konkurrenter och andra typer av elbilar framöver. Teslas Model 3 kommer i början av nåsta år, mer i ”mellanklassen”, som Volvo, med utgående pris i USA omkring 35 000 dollar, säger Renée Minor, Tesla.
Samir Younes, 55-årig Piteåbo, var en av de hugade spekulanterna.
– Första gången jag får se en Tesla, mina barn har pratat om den mycket. Kanske lite dyra för mig, men väldigt fina.
Han tilltalas inte minst av att bilen är eldriven.
– Jag är rädd om miljön, se på allt som händer just nu. Jag tycker att det är värt att satsa på en dyr bil, med tanke på miljön. Sen sparar man ju mycket bränslekostnad också, säger Samir Younes.