Så ska jätteekipagen köra

I slutet av maj börjar de tunga vindkraftstransporterna att rulla mot vindkraftparken i Markbygden. På torsdagen redovisade Enercon och GE efter vilka vägar bilarna ska köra.

Under sommaren blir det tät trafik med vindkraftsfordon i Piteå med omnejd. (Arkivbild).

Under sommaren blir det tät trafik med vindkraftsfordon i Piteå med omnejd. (Arkivbild).

Foto: Sofia Wellborg

Piteå2018-05-18 10:00

Under torsdagseftermiddagen bjöd Piteå kommun in vindkraftsaktörerna till en presentation som exakt redovisar när transporterna till Markbygden startar, hur tunga och långa fordon som ska trafikera vägarna och nu är rutterna klara.

På plats fanns Roman Lemmen från Enercon som bygger 77 turbiner, Kent Johansson vid Uddevalla specialtransporter, och Mats Gyllklint, platschef för GE:s byggnation av 179 verk. 60 ska byggas i år inom det projekt GE kallar Markbygden ett. Trafikverket som äger vägarna där transporterna ska ske var inbjudna men hade meddelat att de inte hade tid att närvara.

Det som står klart är att Pitebor och turister kan vänta sig många tunga fordon efter vägarna. Enercons transporter drar igång i slutet av maj. GE inleder sina turer den 7 juni. Körningarna kommer att pågå fram till i slutet av augusti. Enbart GE kommer att utföra 600 transporter.

Både Enercon och GE kommer att köra de drygt 50 meter långa ekipagen med vingar enligt följande:

Från Haraholmen via Havsbadsvägen över Pitsundsbron. Därefter E4 i riktning mot Bergsviken. Där kör fordonen av från E4 under viadukten och ut på väg 373 för att fortsätta mot vindkraftsparken. De tyngsta ekipagen väger upp emot 130 ton.

Kent Johansson säger att de har en ”nödplan”. Skulle det inträffa något problem efter sträckan har de fått godkänt att köra Havsbadsvägen in mot Piteå, följa Timmerleden mot Öjebyn för att sedan köra över Böle, Sjulnäs och ut på väg 373 bortom Svensbyn.

– Men det är bara om det inträffar något extraordinärt, säger Roman Lemmen, transportkoordinator vid Enercon logistics.

För torndelarna har GE valt en annan rutt. Den går i början samma väg som vingarna, men vid korsningen Hortlax/Sandholmen, viker bilarna in mot Hortlax där de kör över Kullbacken, förbi Avans lantbruk, de rundar samhället för att köra ut på Blåsmarksvägen nedanför Hortlax.

Vid Blåsmark svänger fordonen mot Svensbyn för att sedan ansluta väg 373.

Mats Gyllklint säger att skälet till att GE kör tornen genom byarna är att diameterna på deras torn är på drygt fem meter vilket gör att de inte går under viadukten vid Tingsholmen.

Under sommaren har trafiken fått restriktioner. Transporterna begränsas under bland annat Piteå summergames då många barn spelar fotboll efter färdvägen. Det blir också restriktioner under helgen Piteå dansar och ler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om