Det irländska bolaget Roadbridge, som har utfört anläggningsarbeten i Markbygdens tredje etapp via sitt svenska dotterbolag, försattes i konkurs i början av mars. Nu har dotterbolaget Roadbridge Sweden också begärts i konkurs. Bolaget har miljonskulder till flera bolag, bland annat BDX, NCC och Hansén bil och maskin.
– Vi började köra i januari 2021 och sedan har de strulat med det mesta vad gäller körsedlar och kvittens, säger Mattias Hansén, som lämnade in konkursansökan förra veckan.
– Ena månaden ska förarna komma till ett ställe för att få påskrift så att vi kan fakturera och få pengar. Nästa månad är det någon annan chef som snackar engelska eller hypersnabb irländska som säger att alla sedlar ska i en brevlåda och sedan ska vi få tillbaka dem, men det får man inte, fortsätter han.
Att rutinerna har krånglat och lett till försenade betalningar har inte gjort att företaget valt att sluta köra åt Roadbridge.
– Pengarna har alltid kommit, men det har tagit en jävla tid och det har varit ett jävla tjafs med arroganta tjänstemän. Så saker och ting har blivit släpande av den anledningen, därför har man inte åkt därifrån. Man har sett det som att det är formalia som är problemet, pengarna har kommit när man har fått ordning på allt, säger Mattias Hansén.
Men de sista pengarna som skulle komma uteblev.
– Det är runt 1,4 miljoner kronor som vi är blåsta på. Man hinner i regel köra 60 dagar innan man får pengar. Det är två månader på ett antal maskiner och en del av dem har gått sju–sju.
Mattias Hansén har 140 anställda och de uteblivna pengarna märks.
– Om du räknar med tio procent i vinst och så omsätter man 150 miljoner kronor så är det kännbart. Det är 1,4 miljoner från sista raden.
Roadbridge får även kritik för hanteringen av personal.
– De har varit skitstövlar mot både sin egen personal och vår personal. Jag vill inte gå in på något specifikt, men de har varit skitstövlar på ren svenska. Sedan finns det så klart undantag, säger Mattias Hansén.
Enligt Bodenföretagaren återstår det återställningsarbeten som ska utföras fram till hösten.
– De kommer att behöva mer maskintjänster. Jag hoppas att ingen åker dit förrän de har gjort rätt för sig, men det kommer säkert vara folk som gör det, säger han.
PT har sökt företrädare för Roadbridge Sweden.