Promenader ger tillägg på lönen

Förra året startade företaget Oh My i Piteå projektet ”Oh My Lagom” med syfte att motverka stress och utmattning bland de anställda.

Reflektera. "Det är viktigt att reflektera över de här frågorna där det framförallt handlar om ett förebyggande arbete", säger Markus Tiburzu, kontorschef i Piteå.

Reflektera. "Det är viktigt att reflektera över de här frågorna där det framförallt handlar om ett förebyggande arbete", säger Markus Tiburzu, kontorschef i Piteå.

Foto: Tommy Norin

Piteå2017-12-23 08:00

Företaget Oh Mys affärsidé är att erbjuda helhetslösningar för sina kunder. Allt från koncept och strategi till design och webbutveckling. Ett företag med högt tempo och, som strategen Emelie Andersson beskriver det, en typisk resultatinriktad deadlinebransch.

– Jag drabbades själv av utmattning i mars 2016 och blev borta i två och en halv månad. När jag kom tillbaka tog jag tillsammans med vår vd Niclas Wikström initiativet att starta projektet ”Oh My Lagom”. Stressrelaterad ohälsa är den överlägset största orsaken till sjukskrivning i vår bransch och för att nå vår vision om att bli Sveriges mest schysta arbetsplats ville vi ta ett samlat grepp för att motverka stress och ohälsa. Vi ville ta detta på allvar och insåg att vi behövde hjälp av experter där vi tog kontakt med Mia Nordlund på Curatina som erbjöd en antistresskola, berättar hon.

Under fyra tillfällen har Oh Mys medarbetare vid kontoren i Piteå, Stockholm och Halmstad, fått utbildning och övningar i hur stress påverkar oss fysiskt och psykiskt och på vilket sätt sömn, kost, träning och livsvanor hänger ihop och kan förebygga ohälsa. Medarbetarna fick även göra en självskattning vid starten för att bedöma sitt mående och efter avslutad utbildning fick de göra en ny. Tidigare i år lanserades också ”Luftlön”, som ger alla medarbetare ett tillägg på lönen varje gång de tar en promenad på arbetstid.

Emelie Andersson redovisar att satsningen på att dels stötta de medarbetare som drabbats, men också att arbeta förebyggande har påverkat företaget positivt.

Markus Tiburzu är kontorschef i Piteå med 20 anställda.

– Alla som kunnat har gått utbildningen. Det är viktigt att reflektera över de här frågorna där det framförallt handlar om ett förebyggande arbete. Även små förbättringar är förbättringar, säger Tiburzi, som pekar på att det finns positiv stress men att det gäller att känna igen signalerna.

Åtta månader efter att ”Oh My lagom” lanserades har det ekonomiska resultatet för första halvåret 2017 ökat med 85 procent. Övertidsuttagen har minskat och sjukskrivningskostnaderna har gått ned trots att personalstyrkan ökat med 20 procent sedan förra året. Förra året omsatte bolaget 58,2 miljoner kronor med 62 anställda. I dag har företaget 90 anställda.

Emelie Andersson säger att ”Oh My lagom” har kommit för att stanna.

– Vi arbetar vidare och har tillsatt en Lagom-grupp som möts var sjätte vecka som ser till att den här frågan alltid står högt på agendan. Vi har fått ett helt annat klimat i bolaget och lyckats ta bort tabuet kring psykisk ohälsa, säger Emelie Andersson.

Bildtexter:

UPPSKATTAR. Kontorschef Markus Tiburzi i Piteå ser positivt på utbildningen. ”Små förändringar är också förändringar”, säger han.

SLUT. ”Vi har inte längre någon övertid vid kontoret i Piteå”, säger Oh My´s kontorschef Markus Tiburzi.

Antistresskola och bra möten

De saker som ingår i Oh My Lagom är:

Antistresskola: Kunskap är superviktigt! Därför tar vi hjälp av riktiga proffs som utbildar alla på Oh My om stress – vad som händer i kroppen vid stress, hur vi undviker den och hur vi hanterar den.

Tre gånger välkommen: Tydlighet kring hur vi gör när vi välkomnar en ny kollega till Oh My!, när vi välkomnar någon tillbaka efter sjukskrivning eller föräldraledighet, eller när vi säger ”välkommen åter” till en kollega som slutar.

”Bra möte!”: En mötesmodell á la Oh My som ska hjälpa oss att ha bättre, roligare och effektivare möten. Målet är att vi ska gå ut från så många möten som möjligt med känslan ”Bra möte!”.

Luftlön: Vi vill uppmuntra till att ta små pauser under dagen, och gärna få frisk luft i samma veva. Varje Oh My-kontor har en luftlöns-runda med en specifik plats där de checkar in i vårt egenbyggda tidrapporteringssystem. En incheckning ger 50 kr extra på lönen.

Lagombot En bot som skickar vänliga påminnelser, tips och information till den som vill – en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Till exempel: ”Det är bra att andas – ta fem djupa andetag”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om