Freno bildades 1997 av entreprenören Anders Sjöberg i Lycksele. 2009 flyttades verksamheten till Vitsand utanför Piteå till lokaler som tidigare huserade ett träföretag.
Affärsidén har levt vidare.
– Vi tillverkar chassilösningar med luftfjädring till lätta transportfordon. Primärt handlar det om fordon upp till 3,5 ton. Men även semitrailers till lätta transportfordon som kan ta mer vikt, säger Frenos vd John Lidman.
– Vår styrka är en lätt konstruktion som ger hög lastförmåga. Luftfjädringen gör det möjligt att sänka fordonet för lägre lasthöjd och på så sätt förenkla och förbättra arbetsmiljön. Vi jobbar hårt för att hitta lösningar där lastbilar kan ersättas med lätta transportfordon i städerna för att minska buller och skapa en bättre miljö.
Freno arbetar inom fyra nischer – godstransporter, luftfjädringssystem för servicefordon, bussar för färdtjänst och taxi.
De förser även ambulanser och andra räddningsfordon med den luftfjädring företaget är tämligen ensamt om i Sverige. De flesta kunderna finns i mellansverige och i sydsverige.
John Lidman var tidigare marknadschef vid SCA Skog, men i augusti bytte han inriktning och blev vd för Freno.
Han berättar att en del luftfjädringsystem monteras på bilar som körs till Vitsand.
– Det handlar om eurochassin och dragbilar med trailers. De kommer hit, vi kan montera chassi och luftfjädring till bilen och sen skickar vi den vidare till någon som exempelvis bygger skåp.
Han förklarar att en stor och viktig nisch är tillverkning av färdiga luftfjädringssystem, AWK, där delarna skickas till Bewa i Göteborg.
– De sågar ur golvet i bilen och monterar systemet i bilar som kan vara en taxi, en skolbuss eller ett fordon för funktionshindrade. Vi skickar drygt 450 sådana system per år. AWK står för 60 procent av omsättningen, säger John Lidman.
Under 2018 omsatte företaget 45 miljoner kronor med tolv anställda.
– Vi är på väg in i ett riktigt lyft. Vi har nyanställt fem personer under 2019 och vi tror att inom ett år kommer vi behöva cirka tio till. Om fem år är målet att omsätta drygt 100 miljoner kronor med 25 till 30 anställda. Vi säljer en del till Norge och Tyskland, men 2024 kommer vi att jobba mer emot Europa på ett helt annat sätt.