Det var i fjol som en Pitebo köpte en robotgräsklippare för 13 195 kronor. Ett köp som, enligt ägaren, inneburit problem sedan första dagen. Trots att gräsklipparen fungerade i början ska det ha varit ett problem med ett av hjulen – och tillslut gav gräsklipparen upp helt. Efter det har han anmält det ansvariga företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Tvisten handlar om att företaget krävde att ägaren själv skulle montera lös motorn och skicka ned den till företaget för utbyte. Ett krav som ägaren ansåg som orimligt.
Andra alternativet företaget gav var att ägaren på egen bekostnad skulle skicka ned hela gräsklipparen för reparation. Men ägaren visste inte hur mycket det skulle kosta och ägaren ansåg att han hade rätt att få gräsklipparen lagad kostnadsfritt inom rimlig tid.
Efter det har ägaren begärt hävning av köpet då han inte fått felet på gräsklipparen avhjälpt inom rimlig tid. Men företaget anser sig ha försökt hjälpa till med reservdelar som kunden har begärt och att de under flera tillfällen erbjudit sig att laga gräsklipparen om ägaren stod för frakten.
Företaget uppger även att gräsklipparen inte längre kan lagas på garanti – då ägaren inte använt sig av originaldelar samt att han låtit en person att uppdatera den utan deras godkännande.
ARN anser inte att felet är så väsentligt att ägaren har rätt att häva köpet. Nämnden rekommenderar istället företaget istället att kompensera kunden, med hänsyn av att företaget genom att kräva betalning för avhjälpandet inte avhjälpt felet inom skälig tid.
Nämnden anser att ägaren är berättigad till ett prisavdrag – motsvarande uppskattad reparationskostnad – om 5 000 kr.