Det nya bolaget etablerar sig på Backens industriområde och kommer erbjuda service och reparationer av alla märken och modeller av spabad och pooler. Aquae pool och spateknik har tidigare gått under samma flagg som Svenska pool och spa Piteå, men ska nu stå på egna ben.
Bolaget har flertalet samarbeten med ledande tillverkare av spabad och pooler, bland annat Caldera USA, Svenska bad, Bygghemma och Marquise. Det senast inkomna serviceavtalet är med det amerikanska företaget Watkins.
– Egentligen vill de att man ska sälja deras spabad, men till slut har vi rott båten i land. Vi har skrivit ett avtal med dem och blir deras servicepartner. Det resulterar i att vi får tag i fler förbrukningsartiklar till deras märke Caldera, vilket i sin tur resulterar i att de som handlat på Norrlands spa i massa år nu kan vända sig till oss och hitta förbrukningsartiklar eller anlita oss för reparationer. I och med konkursen tappade deras kunder alla garantier, men de garantierna tar vi tillbaka, säger Andreas Baudin, ägare av Aquae pool och spateknik.
Ett stort lager byggs nu för att kunna rymma artiklarna och reparationer.
– För oss i branschen är det jättebra. Det kommer generera fler kunder och dessutom kanske fler arbetstillfällen.
I och med coronapandemin har trycket på spabad och pooler samt behovet av service ökat, berättar Andreas Baudin. Nästa steg för Aquae pool och spateknik är etablering i Stockholm för att lättare kunna täcka upp områden söderut.
– För att kunna ha täckningar i Stockholm som kan fara upp en bit. Nu kör vi hela vägen ner till Sundsvall och upp till Kiruna, säger han och fortsätter:
– Det är bara vi som håller på storskaligt inom service norr om Sundsvall. Vi är definitivt ensamma om att hjälpa alla, oavsett vilket märke kunden har köpt.
Tanken är att det ska vara enkelt att få hjälp. Genom en felanmälan på företagets hemsida kommer man in i serviceprogrammet.
– Det spelar ingen roll vad produkten har för märke eller hur gammal den är. Vi vill vara breda på marknaden och kunna hjälpa alla som vill ha service, oavsett vilket märke de har. Folk ska känna sig trygga.
Andreas Baudin ser fram emot det nya samarbetet med Watkins och möjligheten att kunna hjälpa tidigare kunder till Norrlands spa.
– Det känns jätteroligt. Vi har jobbat för det ett år och till slut går det igenom. Vi hade tappat tron på att det skulle gå att genomföra, amerikanserna är tuffa, men plötsligt ringde de, säger han.