I och med att ny information nått Kustbevakningen, har den tidigare nedlagda förundersökningen öppnats på nytt. Därmed avvaktar också Kustbevakningen med den vattenföroreningsavgift som tidigare aviserats.
Detta innebär att uppgifter om utsläppets orsak, mängd och typ fortsatt är intressant att utreda. Kustbevakningen kan därför inte gå in på dessa detaljer i nuläget.
– För att kunna klarlägga händelsen så långt det är möjligt, behöver vi hålla information som kan påverka utredningen för oss själva. Det kan handla om vilka uppgifter vi jobbar med och vilka åtgärder vi vidtar, säger Fredrik Wallin, förundersökningsledare på Kustbevakningen.
Enligt Ulrika Nilsson, vd på Piteå hamn, är teorin att det hamnat olja i ballasttankarna till följd av ett läckage och att det sedan följt med ut i vattnet när tankarna tömts. Kustbevakningen vill inte kommentera vad de misstänker för orsak.
– Vi har en uppfattning om vad som har hänt, men är öppna för att den uppfattningen kan komma att ändras, säger Fredrik Wallin.
Personal från Kustbevakningen har sökt av stora delar av det drabbade området med bil från landsidan och med båt från sjösidan. Från bukten från Bondön runt till Småskärsudden fanns inget synligt utsläpp. En tunn strimma olja kunde upptäckas från Haraholmsudden mot Pite havsbad, som inte bedöms möjlig att bekämpa.
Under torsdagen karterar Kustbevakningen området med flyg från luften. Resultatet kommer att finnas under eftermiddagen. Med anledning av vädret har det inte gått att bedöma utsläppet vid tidigare överflygningar.
Resultaten från flygningarna delas med räddningstjänsten för en gemensam lägesbild.
– Samarbete är oerhört viktigt vid den här typen av händelser. Hittar vi olja till havs, är det möjligt att med hjälp av prognoser avgöra vart ett utsläpp är på väg, om oljan riskerar att nå land och i så fall vilka områden som skulle kunna drabbas. Vi har effektiva upprättade kontakter med räddningstjänsten och ett löpande informationsutbyte, säger Johan Torstensson, räddningsledare på Kustbevakningen.
Ett större fartyg med oljeupptagningskapacitet, KBV 202, har beredskap att ta sig till Piteå om behov skulle uppstå. Patrullering till sjöss och i luften fortsätter under dagen.