Nya konflikter drabbar hamnen

Hamnarbetarförbundet punktstrejkar i Piteå hamn hela nästa vecka. Arbetsgivaren svarar med att stänga ute medlemmarna tio timmar per dag.

"Vi har fått hyra in oss i en friggebod", säger Thomas Höglund om det faktum att hamnarbetarna inte får bedriva facklig verksamhet i lokalerna på jobbet.

"Vi har fått hyra in oss i en friggebod", säger Thomas Höglund om det faktum att hamnarbetarna inte får bedriva facklig verksamhet i lokalerna på jobbet.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2019-02-15 19:30

Hamnkonflikten fortsätter med oförändrad kraft och på söndag inleds nästa omgång av punktstrejker och lockouter.

Redan på måndag nästa vecka dras Piteå hamn och Shorelink åter in i konflikten när anställda som är medlemmar i Hamnarbetarförbundet lägger ned sitt arbete mellan klockan 14 och 16 måndag till fredag. Arbetsgivaren svarar med att stänga ute hamnarbetarna utan lön från klockan 14 och fram till midnatt hela veckan.

– Vi tycker fortfarande inte att vi har fått igenom det vi vill. Ett vanligt kollektivavtal som skulle innebära fredsplikt för hela branschen, säger Thomas Höglund från Piteå, ledamot i Hamnarbetarförbundets förbundsstyrelse.

Arbetsgivarna menar att fackförbundet förstör för industrin – ett påstående som Thomas Höglund tycker är kraftigt överdrivet. Speciellt när arbetsgivaren svarar på två timmars punktstrejker med tio timmars lockouter.

– Vi har valt de här punktstrejkerna för att det inte ska stanna av. Vi vill fortfarande att våra kunder ska komma till våra hamnar och att våra fabriker ska fungera. Men det bryr sig inte Sveriges hamnar om. Jag förstår inte hur de kan vara så stela i det här läget som är, säger Thomas Höglund.

Hur långdraget kan det här bli?

– Det är medling beställd till i morgon lördag, så vi får sätta vårt hopp till det att det händer något.

Men ni lägger inte ned ert krav på ett eget kollektivavtal?

– Nej, det är inget alternativ, säger Thomas Höglund.

Vad säger era medlemmar i Piteå?

– Jag tror nästan att vem du än frågar så känner de en inre ilska över vad som händer.

Sveriges hamnar har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett andrahandsavtal till Transportavtalet. Däremot har arbetsgivarorganisationen vägrat att tillmötesgå kravet på att teckna lokala kollektivavtal.

– Det är märkligt att vi inte ska få företräda våra medlemmar som alla andra gör i det här landet.

Thomas Höglund upplever att Hamnarbetarförbundet har lokalt stöd för sin konflikt. Bland annat från fackföreningsanslutna inom skogs- och metallindustrin.

– Vi känner att vi har ett stöd på klubbnivå och det är vi tacksamma för.

Men från fackförbundet Transport konstaterar Thomas Höglund att det är kalla handen.

– Transport har vi aldrig haft något stöd av, säger han.

Hamnarbetarförbundet har drygt 110 medlemmar i Piteå hamn och enligt Thomas Höglund ökar siffran.

– Veckan som varit har vi fått fem, sex nya.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om