Fredagen den 9 november är det dags för Näringslivets dag på Pite Havsbad. Det är då Piteås näringsliv kommer att hyllas och initiativtagare och grundare av Näringslivets Dag är Piteå Kommun medan Nolia AB fungerar som projektledare och administratör. Priser i totalt åtta kategorier kommer att delas ut; Årets UF-ambassadör, Årets nya innovativa besöksanledning, Årets Start Up, Årets Hållbarhetspris, Årets Småföretagare, Årets Varumärke, Årets nya entreprenör och Årets företagare. De nominerade är:
ÅRETS UF-AMBASSADÖR
Susanna Blombäck
”Med erfarenhet och passion för elevernas utveckling har Susanna visat eleverna på Gymnasiesärskolan i Piteå att företagande är för alla. Hon har följt elevernas arbete från idé till verklighet. Susanna har hjälpt eleverna att upptäcka sin potential, både som individer och som företagare. Som UF-lärare skapar hon positiva strömmar och insikter kring entreprenörskap i och utanför skolan. Susanna har öppnat upp många dörrar genom sitt UF-arbete med eleverna på särskolan. Ett lysande exempel på en UF-ambassadör!”
UF-kommentar: Det mesta är redan sagt i denna nominering. Kontorets upplevelse av Susannas arbete för UF och eleverna på gymnasiesärskolan är att hon verkligen arbetat i UF-anda under mer än tio år. Då hon närmar sig pensionen har hon beslutat att föregående läsår (17/18) var hennes sista som UF-lärare och vi hoppas någon annan lärare på särskolan kan fylla hennes skor i framtiden. Susanna arbetar i sann UF-anda genom att göra det tydligt att en skola för alla ska bidra till inkludering och mångfald i handling och inte bara i ord.
Marie Dissayanake
”Verkar vara den rätta ambassadören pga hennes arbete med eleverna om företagande, ekonomi samt deltagande som rappare i Sparbankens event inom UF.” ”En fantastisk lärare som inspirerar sina elever till kloka val och lär dem att själva styra rätt så de finner luft under sina vingar.”
UF-kommentar: Marie arbetar med elever i år 4-6 och är en fantastisk förebild när det gäller att undervisa i entreprenöriellt lärande på grundskolan. I hennes klassrum lär sig eleverna att inte sitta och vänta på att någon annan ska kratta manegen, utan att samarbete och eget initiativ är grunden för att lyckas. Marie arbetar i sann UF-anda genom att få sina elever att tro på sin egen förmåga och lär dem utveckla värdefulla förmågor för nutid och framtid.
Niklas Wikström
”Nicke går att nominera till allt. Till och med UF-ambassadör, då hans första stapplande entreprenörskliv togs via UF-företagande back in the days.”
UF-kommentar: Niklas Wikström är en driven och inspirerande entreprenör och företagare som många gånger genom åren gett av sin tid för att hjälpa oss på UF-kontoret. Han har medverkat i ett nationellt utbildningsmaterial för elever, han har deltagit som inspiratör och föreläsare på olika elevaktiviteter runt om i Sverige och han har nyligen också delat med sig av intressanta och tänkvärda tankar om dynamik och teamtänk i samband med en aktuell artikelserie som Ung Företagsamhet Norrbotten kör under UF-året. Niklas verkar i sann UF-anda genom att vara den kreativa och inspirerande entreprenöriella kraft som vågar gå sina egna vägar och utmana givna ramar.
ÅRETS NYA INNOVATIVA BESÖKSANLEDNING
Jössgården
”Under 2017 öppnade Helene och Torbjörn Forsberg Jössgården i Sjulsmark, som snabbt blev ett populärt besöksmål med enastående värdskap. De har innovativt och med hårt arbete, på kort tid förvandlat sin gård från 1823 till ett professionellt besöksmål. De har varsamt och innovativt byggt om en traditionell stenladugård för att kunna erbjuda en modern restaurang, café och konferens. På gården finns också en gårdsbutik, möjlighet att träffa gårdens djur och olika aktiviteter. Gårdens produkter och upplevelser erbjuds föredömligt bokningsbart och prissatt på hemsidan, och företaget är därmed en god förebild för professionellt familjeföretagande inom besöksnäringen”
Alterälvsdagen
"Under 2017 lanserade Visit Alterdalen ett nytt evenemang, Alterälvshelgen, som under en helg i slutet av juli med ett 30-tal evenemang och händelser längs älven syftar till att lyfta bygden som en intressant upplevelseplats och besöksmål. Hantverkare, gårdsbutiker, caféer, bagarstugor, jordbruk, turistföretag, föreningar och privatpersoner har kreativt gått samman och slagit upp sina portar för att stolta erbjuda gäster en upplevelse av vad Alterdalen har att erbjuda. Alterälvsdagen är resultatet av ett EU-Leaderprojekt som samlat bygdens aktörer till en gemensam satsning. Helgen blev så stor succé att den fick en uppföljare 2018 och förhoppningsvis blir ett återkommande evenemang. Alterdalen blev även årets bygd 2018."
Piteå Museum
”Piteåmuseet har på ett föredömligt sätt hittat nya innovativa metoder att lyfta Piteås historia och därigenom nå nya besökare och väcka intresse för Piteå. Genom att flytta verksamheten ut till gator och gränd och berätta om kusliga och märkliga händelser i centrala Piteås historia, har Piteå Museum anammat det populära konceptet ”Ghost Walk” och innovativt gjort det till Piteås egna ”Skymningsvandring”, där Nattarackaren” livfullt och entusiastiskt berättande blandar legender och sägner med berättelser om Piteås framväxt, och exponerar stadens innersta hemligheter. Piteå som besöksmål tillhör därmed en exklusiv skara av städer i Sverige och Europa som erbjuder denna typ av levandegörande upplevelser.”
ÅRETS START UP
Rajd Systech
”Levererar säkerhetslösningar till vintertestindustrin. I ett växande marknad där Norrbotten är världsledande inom vintertester har Raid utvecklat en skalbar produkt för all typ av ”Proving Ground Management”.”
Reclaimit
”Genom egenutvecklade system erbjuder man tjänster inom retur- och reklamationshantering för primärt e-handels- och retailföretag. Med huvudkontor i Piteå servar man kunder hela nordliga Europa vilka i sin tur har kunder över hela världen.”
Nordic Wear Parts
”Har uppfunnit ett transportkedjehjul med utbytbara tandluckor, vilket innebär stora fördelar för industrier som jobbar med kedjehjul. Med eget patent kan man nu jobba med världen som marknad.”
ÅRETS HÅLLBARHETSPRIS
Lindbäcks Group, Linda Rosén
”Lindbäcks Group har etablerat ett hållbart förhållningssätt i hela sin verksamhet. Lindbäcks bygger i trä då det är det enda förnybara byggnadsmaterialet. Genom att öka andelen trä i byggande blir byggindustrin mer klimatsmart. Ett flerfamiljshus i trä̈ släpper ut 50 procent mindre koldioxid under den totala livscykeln än ett hus med betongstomme. Med en rationell och effektiviserad byggprocess i fabrikerna minimeras också spill och slöseri av material och energi. Dessutom är nya fabriken självförsörjande på solenergi och fjärrvärme. När så Lindbäcks nya fabrik på Haraholmen skulle bemannas var det också självklart att bryta mot branschens förhärskande manliga struktur och rekrytera mer jämställt. Resultatet blev 20 procent kvinnor, innan var andelen kvinnor 6 procent på Lindbäcks första fabrik. Ett sjumilakliv mot regeringens mål för branschen på 25 procent kvinnor till 2030”.
SCA Wood, Munksunds sågverk, Lars Bogren
”SCA är bokstavligt talat rotat i det hållbara svenska skogsbruket. Ett ansvarsfullt och långsiktigt utnyttjande av skogens förnyelsebara resurser är i sig hållbart. När SCA Wood förädlar skogsprodukter sker det via en klimatsmart process som säkerställer ett hållbart erbjudande, både till byggvaruhandeln och industrikunder. När så sågverket i Munksund skulle söka sommarvikarier bestämde man sig för att överskrida SCA:s egna mål om 30 procent kvinnliga vikarier. Man skulle nå 50 procent. Och, det lyckades man med!”
Piteå Science Park för Biobase, Helena Karlberg
”Biobase etablerades som en internationell konferens i ämnet cirkulär och biobaserad ekonomi här i Piteå. Via ett nätverk av starka intressenter från bland annat Skogsindustrin, Näringsdepartementet, Luleå tekniska universitet och en rad lokala, regionala och nationella aktörer skapades en mötesplats för beslutfattare och näringslivsutvecklare som prisades av ministrar och dignitärer. Men, i hållbarhetens namn var konferensen trots sitt teknik- och industrifokus ovanligt jämställd. 39 procent av deltagarna var kvinnor, 39 procent av talarna likaså. Piteå Science Park lyckades med det lika svåra som självklara, att leverera kvalitet och jämställdhet.”
ÅRETS SMÅFÖRETAGARE
ICA Nära Olofssons Lanthandel – Johannes Olofsson, Lars Olofsson
”Med god service, kreativitet och en stor portion mod har ICA i Lillpite utvecklat sin affär till att vara ett viktigt nav i byn, året runt. En butik i byn är anledningen till att folk väljer att bo kvar, och att många lockas hit. Det här är familjeföretaget som funnits i byn i generationer, med fötterna stadigt i Lillpitejorden och med blicken mot framtida satsningar.”
Annicas Handelsträdgård – Annica
”Annica har visat hur god jordmån inte bara får växter utan även personal och kunder att trivas. Under åren har verksamheten varit på tillväxt och nya verksamhetsområden i det redan välfriserade bolaget har börjat spira. Det senaste tillskottet är ett eget musteri. Hållbarhet, innovation och framåtanda – snyggt jobbat Annica!”
Hem Ljuva Hem – Karin Källström
”På hyllorna finns varor från såväl lokala formgivare som internationellt kända varumärken. ”Hem Ljuva hem” är Piteås egen presentshop med verkshöjd och eget signum. I en bransch där digitaliseringen tagit stormsteg visar Karin med personal hur mänskliga möten och en fysisk butik skapar värme, trivsel och tillväxt.”
ÅRETS VARUMÄRKE
Sparbanken Nord
”Sparbanken Nord har telefonbank, moderna, digitala banktjänster och, framför allt, fysiska kontor där många andra rationaliserat bort sina. Med hjälp av kundlöftet ”Vi är en sparbank” och med nya idéer som ”Personalmiljonen” och ”Kundmiljonen” skapar de engagemang utöver det vanliga när personal och kunder får vara med och fördela vinsterna i regionen. Sparbanken Nord sätter Piteå på kartan och är med i täten av den viktiga debatten om hållbarhet, jämlikhet och integration. Regionens egen bank tar sin välförtjänta position på fullaste allvar och visar det genom att hela tiden återinvestera för att få människor att växa, stimulera sund ekonomi och förverkliga idéer och drömmar.”
Piteå IF DFF
”Aldrig någonsin har ett idrottslag från Piteå varit så exponerat i riksmedia under en säsong som stans stolta fotbollsdamer. Säsongen 2018 har varit deras, hela vägen från försäsongens underskattning till höstens guldvittring. Och som de har förtjänat sin beundran. Sportsligt. Publikt. Medialt. Piteå IF DFF är ett varumärke fulladdat av uthållighet, laganda och brinnande ledarskap. På sin stadiga grund av norrbottniskt stål och efter åratal av svettiga uppoffringar blev drömmen äntligen sann. Guldet vid regnbågens ände låg faktiskt där och väntade. Och det stod Piteå IF DFF på det.”
Wibax
”Många sannsagor börjar med drömmen om att förändra världen. När det gäller Wibax sägs det att de jobbade med hållbarhet långt innan begreppet började användas. Efter starten 1986 har företaget målmedvetet vuxit sig större och starkare helt opåverkade såväl finanskris som lågkonjunktur. Idag jobbar 180 hängivna medarbetare för att uppnå nästa milstolpe – att omsätta miljarden. Wibax har vunnit en rad åtråvärda priser, och med rötterna i det stolta familjeföretaget sätter de en heder i att alltid uppträda snyggt, helt och rent. Wibax vet vikten av såväl internt som externt varumärkesarbete, idag är deras skinande tankbilar en lika välkänd som respekterad hållbarhetsmarkör i Norrbotten, Sverige, Norden och Europa.”
ÅRETS NYA ENTREPRENÖR
Åse Borgeryd, Åse Borgeryd Inspiration och Hälsa
”Med sitt namn som varumärke och steget från anställd till driven entreprenör har Åse inte bara skapat en egen unik produkt, utan även förändrat livsstilen och hälsan hos personer till något hållbart genom kroppen som verktyg.”
Jan Renberg, Miljörivning i Norr
”Efter starten 2016 har Jan, Lars och Gunnar verkligen tagit plats bland entreprenörerna med siktet högt. Med en stark vision, kunskap och nytänk så växer bolaget både med kunder, driv och personal.”
Joakim Lundgren, Cafe På Bit
”Kreativitet och driv är starka kärnord hos entreprenören Joakim. Mixen av spel, doften av kaffe och fika gör att oavsett ålder, kön eller kultur samlas alla under samma tak med gemensamma intressen.”
ÅRETS FÖRETAGARE
Maud Spencer, Svalson
”Ett glasklart koncept som skjuter till höjden där produkterna återfinns runt hela världen. Med en stark ledartröja i branschen, stor tillväxt och en inspirationskälla där STIL återspeglar både företaget och personen bakom spakarna.”
Peter Löfroth, Mio Piteå
”Med det nya konceptet, fräscha miljön och den fina omsättningen har hen imponerat på juryn. De är det spännande alternativet som inspirerar oss att förnya våra hem. Inget kan stoppa denna entreprenör, inte ens ett takras.”
Stefan Lindbäck, Lindbäcks Bygg
”Den nominerade uppfyller juryns alla kriterier med galans. Hen är en god ledare och förebild som deltar och stöttar Piteås kultur- och idrottsliv. Hen gillar olikheter och tror på att mångfald skapar trivsamma, hållbara och intressanta arbetsplatser. Hen är känd för att vara innovativ, och det stämmer – dom siktar aldrig annat än framåt.”