Konflikten i Piteå hamn har pågått sedan den 23 januari.
En konflikt som skapat osäkerhet när det gäller transporterna av pappersrullar för Smurfit Kappa.
– Men det jag ser som mest negativt är hur vårt rykte påverkas. Vi som har en stabil fabrik långt norrut är beroende av hamnen för väl fungerande transporter. Vi är mer utelämnade än fabriker söderut.
De schemalagda transporterna av papper med båt fungerar som vanligt, men det är övertidsblockaden som orsakar problem.
– Två tredjedelar av våra volymer går direkt till hamnen dygnet runt. De lastas under schemalagd tid, men resterande last av papper är mer osäker att få iväg.
Smurfit Kappa tar det säkra för det osäkra och väljer att skicka papper via järnväg och lastbil.
– Hamnen fungerar så smidigt när det inte är konflikt. Lastbil är inte optimalt, säger Öberg som hoppas att konflikten ska ta slut så fort som möjligt.
Under lockouten hade Smurfit Kappa dispens och båtarna lastades men nu är det övertidsblockad och pappersrullarna kan bli liggande utan att lastas på båtar.
– Volymerna som inte är schemalagda, exempelvis 4000 ton till Holland som skulle gått med båt flyttas till järnväg och lastbil. Vi vågar inte ta dem till hamnen.
Hur stora volymer som nu lastas på annat sätt än sjöfart vill inte Öberg gå in på.
– Om konflikten fortsätter kan det bli än mer kännbart för oss. För varje vecka som går blir det mer och mer negativt för oss.