"Kan ha hamnat i skräpposten"

Henrik Höglin är kommunikationschef på den digitala posttjänsten Kivra. "Det är viktigt att ha respekt för att det här är en beteendeförändring för dem som tar emot posten", säger han.

Kivras kommunikationschef säger att mejlaviseringen kan ha hamnat i korgen för skräppost.

Kivras kommunikationschef säger att mejlaviseringen kan ha hamnat i korgen för skräppost.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

PITEÅ2019-03-24 11:18

Han menar att företag och myndigheter som bestämmer sig för att göra digitala förflyttningar måste göra det på ett ansvarsfullt sätt. Han har ingen förklaring till varför Roger och Maj-Britt Larsson inte fick någon e-postnotis om fakturan från Transportstyrelsen i den digitala brevlådan.

– Den kan ha hamnat i skräpposten. Annars känner vårt system av om mejlen inte kommer fram, då ställs kontot automatiskt som vilande, säger han.

Höglin förklarar att det är skillnad mellan digital post från privata företag och offentliga myndigheter.

– Myndigheter ansluter sig via en infrastruktur som heter "Mina meddelanden" och i det systemet finns inte möjligheten att skicka så kallade betalbara fakturor, säger han.

Betalbara fakturor innebär att man antingen kan betala fakturan direkt i den digitala brevlådan eller att man kan kopiera och klistra in betalningsuppgifterna i sin internetbank. När en myndighet skickar en faktura måste användaren skriva av OCR-numret och bank- eller postgironumret för att kunna betala fakturan i internetbanken.

– Det måste vara lätt för konsumenten att göra rätt. Vi har framfört våra åsikter till myndigheter, inklusive Transportstyrelsen, att vi tycker att deras fakturor måste bli betalbara så snabbt som möjligt, säger Höglin.

Det som också kan te sig förvirrande är att inte all post från myndigheten kommer digitalt.

– Jag förstår att det kan vara en konstig upplevelse, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!