Högkonjunktur hos åkeriet

Det råder allt annan än avmattning hos åkeriet Burlink i Piteå. "Jag har fullt upp, säger Johanna Isaksson som kör anläggningsbil.

Bild: Tommy Norin | Johanna Isaksson rattar en anläggningsbil vid Burlink. "Jag har fullt upp".

Bild: Tommy Norin | Johanna Isaksson rattar en anläggningsbil vid Burlink. "Jag har fullt upp".

Foto:

Piteå2019-06-20 09:07

Vd Åke Karlsson har läst Transportnäringens rapport som anger att det var en dip i maj, men han säger att vid Burlink har april alltid har varit dålig. Entreprenaderna har inte kommit igång riktigt vilket påverkar transporter av drivmedel där Burlink kör med 20 ekipage för Skoogs bränsle och Q-star. Karlsson säger också att det höga bensinpriset har bromsat leveranserna av drivmedel.

– Men vi har inte behövt ställa några bilar. Just nu går alla för fullt.

Burlink är ett mångfaciterat företag som kör kraftliner för Smurfit Kappa med två bilar. Där är utvecklingen så gynnsam att åkeriet har beställt en tredje ny dragbil med trailer som ska sättas in när det blir toppar i transporterna.

– I dag sätter vi in ett äldre ekipage när det blir högtryck. Men nu får vi en ny modern bil, säger Åke Karlsson.

Han säger att Burlink upplever att godsmängden är jämn. Företaget har sju distributionsbilar och tre mindre paketbilar som kör för Schenker.

– Under maj har distributionen ökat så jag ser ingen fara. Vi upplever att det är en högkonjunktur inom transporterna, säger vd:n.

Burlink kör också anläggningsbilar. En av dem rattas av Johanna Isaksson.

– Det är fullt upp hela tiden, säger Johanna Isaksson, som rullat in med bil och släp för att fixa en trilskande baklucka.

Företaget har nio anläggningsbilar.

– Men anläggningsbranschen skriker efter fler. Vi skulle kunna ha dubbelt så många och ha jobb för alla. Men vid drar oss för att investera i fler eftersom prisbilden är så låg. Det är inte lönsamt att investera, säger Karlsson.

Burlinks vd summerar att beläggningen är bra och företaget har duktiga chaufförer. Men bristen på yrkeskompetenta förare är ett problem.

– Just nu har vi tillräckligt med folk men vi har ännu inte täckt upp sommarbehovet. Alla våra förare ska få semester. Men jag vet att Alviks trafik som kör fjärrtransporter har problem med chaufförsbristen. Problemet är att vi har för få utbildningsplatser, säger Burlinks vd.

Förra året omsatte bolaget med 85 anställda 100 miljoner kronor. Det är en ökning med åtta miljoner kronor jämfört med 2017 och företaget har också lyckats vända förlust till positivt resultat.

2017 redovisade Burlink 3,5 miljoner kronor i negativt resultat. 2018 vände det till 2,8 miljoner kronor i positivt resultat.

– En förbättring med sex miljoner kronor och ett resultat av hårt arbete, säger Åke Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om