"Avgörande för att ett infrastrukturbygge ska planeras och byggas är att objektet ingår i den gällande nationella infrastrukturplanen. Dagens regeringsbesked innebär att Norrbotniabanan, för första gången, finns med i sin helhet mellan Umeå och Luleå i den nationella infrastrukturplanen som nu sträcker sig mellan åren 2022 och 2033", skriver Norrbotniabanan i ett pressmeddelande.
– Detta är ett ofantligt viktigt besked och är hett efterlängtat av näringslivet då deras gigantiska klimatinvesteringar, som är till nytta för hela Sverige, kräver mer kapacitet på järnväg både för gods- och persontrafik, säger Lorents Burman.
Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB, beskriver arbetet och processen kring Norrbotniabanan som en framgångssaga.
– Nu måste vi också se till att all finansiering kommer på plats och att tidplanen tydliggörs, säger han.
Lorents Burman säger att man nu har drygt 15 miljarder kronor till banan och att man med det tar sig norr om Skellefteå.
– Sen fortsätter samtalen om finansiering, intensifiering och ett "målår", vilket det sistnämnda har stor betydelse för kommunerna och näringslivet, säger han.
Peter Roslund, vice ordförande i Norrbotniabanegruppen, beskriver beslutet som historiskt.
– Redan 2004 fanns etappen Piteå–Skellefteå med i den nationella planen, men lyftes dessvärre ur 2007. Om så inte hade varit fallet hade banan kunnat närma sig ett färdigställande idag, men nu gläds vi åt att banan finns med i sin helhet i planen och att arbetet med att färdigställa banan intensifieras där det är möjligt.
Tidigare i vår meddelade bolaget Norrbotniabanan AB att Trafikverkets planering för den första etappen på Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå, en sträcka på 130 kilometer, slutförts enligt plan med hjälp av EU via medel från den så kallade CEF-fonden.
– Utan regeringens, regionernas, Trafikverkets och framförallt EU:s stöd hade detta inte gått att genomföra. Nu är järnvägsplanerna skickade till Trafikverkets grupp i Borlänge för granskning och fastställelse, vilket tar cirka ett år. Därefter kan bygget ta vid mellan Dåva och Skellefteå, säger Gusten Granström och fortsätter:
– Det är klart att det hade varit betryggande om regeringen avsatt finansieringen för hela banbygget men vi förstår att regeringen tänker att de medel som nu är avsatta räcker minst fyra år och då är vi framme vid uppdateringen av den nationella planen och mer medel kan skjutas till. Men det absolut viktigaste är att banan nu, i sin helhet, inkluderades i den nationella infrastrukturplanen för att över huvud taget få planeras och byggas, säger Gusten Granström.
Elisabeth Sinclair, projektledare för Norrbotniabanegruppen, var jublande glad efter beslutet, men poängterade att man inte tänker luta sig tillbaka i och med det.
– I höst är det val igen och efter det finns det åter nya politiker som behöver få information om behovet av banan och dess nyttor inte minst i skenet av den gröna omställningen som sker i norr som skapar tusentals arbetstillfällen. Riktigt bra är att regeringen i planen ger Länsstyrelserna rätt till ersättning för arbete med stora infrastrukturprojekt. För Norrbotniabanan sätts ett maximibelopp till 39 miljoner kronor, säger hon.