För 14 år sedan lämnade Gabriella Piteå för några års jobb i Boden inom försvarsmakten. Efter det blev det jobb i Östersund, Göteborg och Stockholm, bland annat som scenbyggare inför olika produktioner. För en tid sedan tyckte Gabriella att det var dags att flytta hem till Piteå. Här fanns nuvarande sambon Niklas Björk och en företagsidé de ville satsa stort på tillsammans.
Företaget som fick namnet Norrlandsservice svets och propeller jobbar mycket med svetsa, rikta och balansera propellrar, men även med service och byten av båtmotorer, försäljning och att designa och bygga räcken och trappor.
Niklas drev under några år enskilda firman Propellerservice i norr. Det nya företaget är ett aktiebolag och en utökning av det gamla.
– Vi jobbar egentligen med allt inom svets, säger Gabriella.
Hon ser en marknad på fritidsområdet som vuxit rejält under pandemin.
– Många har skaffat båtar, skotrar och fyrhjulingar. Nya fritidsintressen har växt fram som folk lägger mycket pengar på. Framför allt har båtägarna förstått att propellern har stor påverkan på hur motorn fungerar och hur drivmedelsförbrukningen påverkas om den är hel eller inte.
Utrustningen inryms till stor del i en skåpbil som tar företaget till kunderna. Ett garage de har tillgång till fungerar som verkstad och lager och där utförs all renovering av propellrar.
– Vi jobbar mycket på fältet. Jag jobbar en del praktiskt men då det gäller svetsningen är det sambon som har kunskapen, säger Gabriella Olofsson.
Marknadsföringen och kundkontakterna sker till största delen via sociala medier där Gabriella lägger ut information om lagningsarbeten, och vilken service som erbjuds. Här delar man också länkar till exempelvis Sjöräddningssällskapet och saker att vara uppmärksam på i skärgården.
Den senaste tiden har Gabriella deltagit i ett antal kostnadsfria föreläsningar på nätet som Google i samarbete med Företagarna i Norrbotten ligger bakom.
– Digitalakademins webbkurser har varit en stor hjälp i hur man ska jobba med sociala medier. Det kan handla om planering av inlägg, hur de olika kanalerna utvecklas och vilka trender som är aktuella, säger Gabriella som använder Facebook, Instagram och Tik tok.
– Jag gör korta filmer som jag lägger upp i olika kanaler. Det är lätt att sända budskap med film.