För Piteås enda återförsäljare av maskiner inom entreprenad, lantbruk och skog lyser elektrifieringen med sin frånvaro. Traktor Citys samtliga maskiner drivs av diesel och något alternativ finns inte i dagsläget.
– Det känns som att lastbilarna är 15 år efter personbilarna och ytterligare 15 år senare kommer entreprenadsidan, säger Niclas Nilsson, vd på Traktor City och säljare för skog och entreprenad.
När det gäller små grävmaskiner och kompaktlastare har det kommit några eldrivna modeller. Det utvecklas eldrivna lantbruksmaskiner och i gruvorna finns det redan hybridmodeller och stora grävmaskiner som är fast monterade i en elkabel.
– Man har gjort försök, men spontant känns det som att det är en lång bit kvar. Än har jag inte upplevt att det finns någon efterfrågan på elektrifiering i den branschen, varken i skog, entreprenad eller lantbruk.
Hur mycket dyrare kan eldrivna maskiner bli?
– Det är svårt att svara på, men jag vet att de här små grävmaskinerna och hjullastarna är 70 procent dyrare, säger Niclas Nilsson.
Den billigaste skogsmaskinen som Traktor City säljer kostar 3 miljoner kronor och en lantbruksmaskin för ett lite större jordbruk ligger på 1,5 till 2 miljoner kronor. Enligt Niclas Nilsson har maskinpriserna redan stigit mycket och företagarna är pressade.
– Maskinpriserna stiger, bränslepriserna stiger och ersättningen hänger inte med. Det här kommer leda till högre matpriser och dyrare transporter. Vi får inflation.
Vad säger kunderna som ska köpa en ny dieseldriven traktor eller skogmaskin?
– Det blir viktigare och viktigare med bränsleekonomi på maskinerna och tillverkarna jobbar stenhårt med olika lösningar. Alla maskiner som säljs i dag klarar högsta Euroklasserna. Det är dieselpartikelfilter och adblue för att få bort kvävoxider.
Kan entreprenadföretagen och skogsmaskinsentreprenörerna ladda sina maskiner med el?
– Nej, det går inte. De får ha dieselelverk i så fall. Det känns också väldigt avlägset med eldrivna maskiner som ska klara en snösväng på 14 timmar.
Niclas Nilssons frustration lyser igenom under intervjun. Han är allt annat än nöjd med regeringens politik.
– Det känns som att man hellre vill att vi ska frakta kött från Argentina med båt i stället för att producera maten i Sverige. Huvudsaken är att vi får ha höga dieselpriser med hög inblandning av reduktionsämnen.
På kort sikt ser han också att maskinsidan, som inte har något annat alternativ till diesel, drabbas ännu hårdare.
– Pengarna ska in i statskassan och när alla börjar köra elbilar är det bara räkna ut hur höga dieselskatterna kommer att bli.
Vad skulle du vilja se?
– Maskinerna är redan i dag otroligt rena och en grej som helt verkar ha kommit bort i debatten är att det finns HVO som är ett helt fossilfritt bränsle. Om alla körde på det är det nollutsläpp, men i debatten pratas bara om batterier.
Samtidigt konstaterar han att priset på HVO gick upp med fem kronor liter när reduktionsplikten skärptes – något som gör bränslet mindre populärt.
– Det känns som att politiken vill att dieseldrivna maskiner ska bli helt ointressanta för att driva på elektrifieringen. Men de struntar väl i de 250 000 stackare som bor här uppe och har vinter i sex månader.