Det goda livet tog plats på Nolia

Nolia är åter i Piteå. Barnanpassat och "det goda livet" är tydliga trender – redan första dagen såldes en sportbil.

DYRT. Att spontanköpa en sportbil på Nolia är inte helt ovanligt. År 2015 sålde Porsche Center fem nya och tio begagnade sportbilar på Nolia-mässan. I år har de hittills hunnit sälja en. Nyfikna spekulanter, eller bara drömmare, fanns det gott om. Av alla besökare till Nolia bedöms ungefär 30 procent komma från Piteå, resten är tillresta utifrån.

DYRT. Att spontanköpa en sportbil på Nolia är inte helt ovanligt. År 2015 sålde Porsche Center fem nya och tio begagnade sportbilar på Nolia-mässan. I år har de hittills hunnit sälja en. Nyfikna spekulanter, eller bara drömmare, fanns det gott om. Av alla besökare till Nolia bedöms ungefär 30 procent komma från Piteå, resten är tillresta utifrån.

Foto: Samuel Nyberg

Piteå2016-08-07 18:57

På pricken 14 665 personer besökte jättemässan Nolia under sin första dag, lördagen. Av dem blir allt fler barnfamiljer och unga, en ökning som pågått de senaste två åren. Det här tar mässan fasta på genom att i år lansera "Lilla Nolia," ett område med både barnpassning och barnvänliga aktiviteter som hoppborgar och ansiktsmålning.

Vid sidan om barnvagnarnas intåg fanns också ett av Nolia bestämt tema för de tre första dagarna: "Det goda livet". Ett tema som tar uttryck i många former med hälsoföreläsningar, matprogrammet "Så gör du din egen korv" och, en nyhet för i år, öl- och vinprovning. Det goda livet behöver inte bara betyda onyttigheter. I vimlet springer NSD på Fredrik Paulún, ett ansikte du kanske känner igen från flingpaket och nyttig "supergröt". Han har precis föreläst om hur han ser på ett gott liv.

– Nyttig mat är det goda livet. För mig är det inte att äta det som gör oss tjocka och sjuka. Ät dig mätt och ät rätt saker, det är ett gott liv för mig, säger han.

Ett helt annat uttryck för "det goda livet" torde också vara antalet lyxbilar som fanns på plats. På förra årets Nolia, då i Umeå, såldes 15 Porsche-bilar under mässveckan.

– Vi sålde en igår (lördag) också, en 911 Turbo, säger Kristoffer Israelsson, säljare Porsche Center Umeå, som var på plats på Nolia.

– Det är både spontanköp och folk som har funderat lite grann som köper.

Några andra intressanta, närmast hisnande siffror bör nämnas i sammanhanget: Besökarna brukar handla för totalt 400 miljoner kronor. Det motsvarar 44 miljoner kronor – om dagen. Dyraste produkten på Nolia 2016 är en husbil för 2 999 900 kronor. Här finns inte heller bara mässpriser, utan också mässräntor. Lämpligt för den som behöver finansiera dyra drömmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!