På pricken 14 665 personer besökte jättemässan Nolia under sin första dag, lördagen. Av dem blir allt fler barnfamiljer och unga, en ökning som pågått de senaste två åren. Det här tar mässan fasta på genom att i år lansera "Lilla Nolia," ett område med både barnpassning och barnvänliga aktiviteter som hoppborgar och ansiktsmålning.
Vid sidan om barnvagnarnas intåg fanns också ett av Nolia bestämt tema för de tre första dagarna: "Det goda livet". Ett tema som tar uttryck i många former med hälsoföreläsningar, matprogrammet "Så gör du din egen korv" och, en nyhet för i år, öl- och vinprovning. Det goda livet behöver inte bara betyda onyttigheter. I vimlet springer NSD på Fredrik Paulún, ett ansikte du kanske känner igen från flingpaket och nyttig "supergröt". Han har precis föreläst om hur han ser på ett gott liv.
– Nyttig mat är det goda livet. För mig är det inte att äta det som gör oss tjocka och sjuka. Ät dig mätt och ät rätt saker, det är ett gott liv för mig, säger han.
Ett helt annat uttryck för "det goda livet" torde också vara antalet lyxbilar som fanns på plats. På förra årets Nolia, då i Umeå, såldes 15 Porsche-bilar under mässveckan.
– Vi sålde en igår (lördag) också, en 911 Turbo, säger Kristoffer Israelsson, säljare Porsche Center Umeå, som var på plats på Nolia.
– Det är både spontanköp och folk som har funderat lite grann som köper.
Några andra intressanta, närmast hisnande siffror bör nämnas i sammanhanget: Besökarna brukar handla för totalt 400 miljoner kronor. Det motsvarar 44 miljoner kronor – om dagen. Dyraste produkten på Nolia 2016 är en husbil för 2 999 900 kronor. Här finns inte heller bara mässpriser, utan också mässräntor. Lämpligt för den som behöver finansiera dyra drömmar.