Han fick gåshud när han hörde motiveringen, bland annat att ”Tromb är ett snabbväxande företag fullt med äventyrslust och framåtanda”, samt att den breda paletten av anställda är ”nyfikna, engagerade och hjälpsamma”.
– Vi ville bygga ett schysst, värderingsdrivet bolag där vi själva ville jobba och så tar det den här utvecklingen. Det känns magiskt och en stor bekräftelse till alla våra anställda, säger Anders Hallberg.
20-talet företagare sållades ner till tre, där även Markus Levander och Lisa Nes, Böle potatis, samt Folke Stenvall, Stenvalls trä, var nominerade.
– När det slutligen landade vid den här vinnaren var vi helt eniga i juryn, säger kommunalrådet Anders Lundkvist.
Tromb, som arbetar med digital affärsutveckling, startade i Piteå 2014 och har i dag cirka hundra anställda på sex orter.
– De står för kreativitet, jobbar med ny teknik och har stort engagemang i sitt jobb, säger Jan-Eric Sandberg, ordförande, Företagarna i Piteå.
Tromb samarbetar med allt från matproducenter till fackförbund och har gått in i allt från försäkringslösningar till mobilspelsproduktion. Bredden är enorm.
– Det är det som är så sjukt roligt med digitalisering. Man behöver inte jobba med bara en bransch, säger Tobias Mård.
Tromb bidrar med sitt digitala kunnande, men också bland annat bolagsstruktur och kapitalanskaffning. Deras viktigaste ”startup” är Substorm, med säte i Piteå, som framröstats till ett av de hetaste AI-bolagen i Europa. Det har funnits i ett år och har kunder som Telia och Ericsson.
I värdegrunden ingår att vara en schysst arbetsgivare, det kan handla om någonting så enkelt som att initiera en pandemisäker korvgrillning.
Tromb, som har nio bolag i koncernen, vill se tillväxt, men också förändra branschen. Till 2025 har de satt som mål att hälften av de anställda ska vara kvinnor.
– Säg att vi ligger på 25/75 i dag, i Tromb AB, däremot ligger Substorm på 47/53, ett nytt bolag med 20 anställda. Kan de så kan vi, säger Anders Hallberg.
– Ett tufft mål, men då måste man jobba med gender arena och olika initiativ; att vi lär oss att rekrytera rätt i allt från utformning av annonser till hur vi beter oss, säger Tobias Mård.
Prisutdelaren Fredrik Nilsson undrade hur firandet ska gå till.
– Det blir väl en cyberskål på fredag och ett litet lyx på Sunes, säger Anders Hallberg.
– En hämtburgare, kontrar Tobias Mård och skrattar.