Alviks Trafik är ett anrikt bussbolag. Det startade 1920 av Albin Åström som körde gods och passagerare med en T-Ford. Företaget finns fortfarande inom familjen där Johan Åström är fjärde generationens ägare och vd.
Företaget har 30 bussar och 60 lastbilar med totalt 100 anställda. Dessutom ingår Nex Travel med 40 anställda i koncernen som omsatte 450 miljoner kronor förra året.
Nordbergs buss har sitt embryo i före detta Texacomacken i Öjebyn. Ägaren Kurt Nordberg började med taxiverksamhet, något som växt till ett bussbolag med 30 anställda och 20 fordon. I dag ägs Nordbergs av Niklas Hedkvist, vd, och Kurt Nordberg. Företaget omsatte 28 miljoner kronor förra året.
Båda bolagen är delägare i Centrala buss i Luleå. Nordbergs Buss och Alviks trafik har samarbetat sedan 2006.
– Vi inledde samarbetet 2006 när Piteå Citybuss bildades. Vi stod inför en stor investering, säger Niklas Hedkvist.
Nordbergs och Alviks trafik äger 48 procent vardera i Piteås Citybuss. Centrala buss övriga fyra procent.
Piteå Citybuss äger i sin tur Boden Citybuss, och bussföretagen har fortsatt växa. 2015 förvärvades BD-buss i Boden med trafik mellan Boden och Luleå och förra året köptes Larssons buss i Harads med 20 anställda.
– Ägaren skulle gå i pension. Han ringde upp och ville sälja och så blev det, säger Niklas Hedkvist.
I dag heter företaget Laponia trafik och verkar i Jokkmokk.
Niklas Hedkvist och Johan Åström pekar på fördelen med att samarbeta.
– Vi behöver inte ta egna risker, säger Niklas Hedkvist.
– Vi har både kompetens och styrka genom att vi gör detta tillsammans, säger Johan Åström.
Han säger att det finns synergier mellan bolagen och nu pågår ett arbete med att utveckla en gemensam administration.
Ledarna för bussföretagen pekar på att konkurrensen inom bussbranschen är stenhård med pressade priser.
– Marginalerna är tuffa och man får räkna med att man ibland tappar ett anbud. Det gjorde vi 2004 men sedan kan man få tillbaka anbud, säger Åström.
– Just nu arbetar vi med frågan om att lägga nytt anbud på stadstrafiken i Piteå. Vi har kört i tolv år, nu får vi se hur det går, säger Nordbergs vd.
Han och Johan Åström pekar också på det som kännetecknar stora delar av transportbranschen. Personalstyrkan är ålderstigen, det väntar stora pensionsavgångar.
– Förare är ett bristyrke. Det har inte funnits så många utbildningar, säger Johan Åström.
I dag kan gymnasieelever ta körkort för lastbil vid fordonsprogrammet, motsvarande finns inte för buss.
– Det skulle vara en fördel för bussbranschen om man kunde ta båda körkorten i gymnasiet. Det leder ju direkt till jobb, säger Niklas Hedkvist.