Ärendet har hamnat hos Allmänna reklamationsnämnden.
Mats Berglund berättar.
– Avresan skulle enligt våra resedokument ske klockan 14.30 den 2 oktober förra året men när vi kom till Arlanda för att checka in fick vi veta att planet hade lyft redan klockan 11.00. Vi ringde till Travelbird (researrangören, NSDs anmärkning) och de påstod att de hade skickat ett mejl om ändrad tid men vi hade inte mottagit något mejl. Jag kollade noga i inkorgen, borttaget och skräpkorgen men inget mejl hade kommit angående ändrad avgångstid.
– Travelbird kunde inte visa att de hade skickat något mejl varpå vi anser att vi ska gå skadefria ur denna händelse. De kunde inte heller boka om utresa från Arlanda till Hanoi åt oss så vi bokade själva med flygbolaget Quatar som kostade drygt 11 000 kronor. Vi kom fram och anslöt till gruppresan och allt var frid och fröjd tills vi skulle åka hem. Dagen innan avfärd tog vi kontakt med vår reseledare på plats ör vi ville höra när vi skulle hämtas för transport till flyget men reseledaren blev fundersam när han såg vår biljett och följde oss till det vietnamesiska flygbolagets kontor i Hanoi och det visade sig att vi inte hade någon hemresa med dem eftersom vi ej hade gjort någon utresa från Arlanda. Hemresebiljetterna blev ogiltiga eftersom vi inte hade utnyttjat utresebiljetterna. Någon information om detta fick vi vare sig på Arlanda när vi bad om hjälp och inte heller Travelbird sa något när vi kontaktade företaget med anledning att vi missade utresan.
Vad hände sedan?
– Vi blev tvungna att beställa nya hemresebiljetter med Quatar för cirka 10 000 kronor. Nu kräver vi åter de extra kostnader vi drabbades av för cirka 21 000 kronor. Vi har redan ersatts med 10 000 kronor av Travelbird plus ett presentkort på 2 500 kronor. Vi anser inte att Travelbird skött ärendet fackmannamässigt och anser att bolaget är återbetalningsskyldigt med 10 918 kronor.
Hur var resan annars?
– Den var jättebra när vi var i Vietnam, där skötte sig Travelbird bra. För oss fanns det två alternativ, att lösa nya biljetter eller att kasta 27 000 i sjön. Till slut var det ett ganska enkelt val. Vi har rest massor och vi har bokat via nätet så vi är inga nybörjare på att ordna resor på det här sättet.
Travelbird har till den 3 februari på sig att ge sin syn på det inträffade.
NSD har sökt Travelbird både via telefon och mejl men inte fått kontakt/svar.