Bilder: Vackra båten fyller 100 år

Den fyller 100 år i år, men än syns patron C.A Hedqvists Sjöexpress kryssa omkring i Piteås farvatten. Nu ägs båten av företagaren Thomas Wallstén som låtit den gå igenom en grundlig och varsam renovering.

Thomas Wallstén köpte Beata 1996 och då inleddes renoveringen av den nu 100 år gamla båten.

Thomas Wallstén köpte Beata 1996 och då inleddes renoveringen av den nu 100 år gamla båten.

Foto: Kenny Johansson

PITEÅ2018-08-25 06:00

1918 köpte Piteås mest välkända patron, C.A Hedqvist, två båtar av varvet Sjöexpress på Lidingö i Stockholm. Bakom konstruktionen ligger legendariske båtkonstruktören H Forslund som skapat en mängd vackra båtar.

– Patronen köpte en båt till sonen Emil och en till sonen Arvid, säger Thomas Wallstén, ägare till en av båtarna.

”Quo Vadis” (betyder ”Vart går du”), står det i aktern på den 9.50 meter långa skönheten som är helt byggd i mahogny.

Emil Hedqvist kom att bo i herrgården som ligger vid Strömbackaskolan. Enligt uppgift låg Sjöexpressen förtöjd nedanför herrgården i norra stadsfjärden.

– Detta måste vara Norrlandskustens äldsta träbåt, säger Thomas Wallstén, som pekar på att den i år fyller 100 år.

– De var ofta ute på långturer. Det var en ”vackert väder-båt”. Då hade den ett glasparti bakom förarhytten. Den kördes av en skeppare och sällskapet satt i aktern, säger han.

Han pekar på att det smäckra skrovet gör att båten lägger undan sjön mycket fint, den drar inte upp mycket svall.

Under åren har båten bytt ägare ett flertal gånger. Mellan 1922 och 1935 ägdes den av borgmästare David Markström. Efter det togs den över av Thomas Wallsténs farfar Frans Wallstén.

– Frans och hans bror Johan hade varsin Sjöexpress och tävlade med varandra. För att få bättre fart förlängde Johan aktern på sin.

– Det finns två versioner om Johans båts vidare öde, en att den sjönk och en att den hamnade hos någon mindre seriös person, säger Thomas Wallstén.

Efter att båten bytt ägare ytterligare ett par gånger köpte Thomas Wallstén Sjöexpressen 1996 av Kurt-Erik Öhman.

– Jag såg en annons i PT att båten var till salu. Min fru försökte gömma tidningen men hon lyckades inte. Tio minuter efter att jag sett annonsen köpte jag båten, säger Wallstén.

Båten döptes till ”Beata” efter Thomas Wallsténs första barnbarn. Den har dessutom erhållit sitt ursprungliga namn ”Quo Vadis”

Han fann att den var i behov av en grundlig renovering. Bland annat var akterdelen mycket dålig.

– Så jag lämnade den till Tord Söderberg i Håkansön som bytte akterdelen. Jag bytte också motor, från en Archimedes bensinmotor till en Volvo penta diesel, berättar han.

I samband med motorbytet fick båten ny instrumentering men det fanns en del gammal utrustning kvar som kompass, bränsletank, vattentank och pump.

– Kompassen skickade jag iväg för restaurering, säger Wallstén.

Beata har fyra sovbritsar, vattentank och gasolkök. Efter köpet har Wallstén satt in en extra toalett i aktern.

– Det blir några dagsturer med Beata varje sommar, men man är ute för lite, säger han..

M/Y Beata

Varv. Sjöexpressvarvet på Lidingö

Konstruktör: H Forslund

Mått: 9.50 x 2.20 meter

Motor:Volvo Penta diesel

Maxfart: cirka 18 knop

Hemmahamn: Piteå

Ägare: Thomas Wallstén

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om