Avdrag för resor till och frĂ„n arbetet Ă€r ett av de vanligaste skatteavdragen men ocksĂ„ det avdrag som ger upphov till det största skattefelet. Enligt Skatteverkets berĂ€kningar uppgick det till 1,8 miljarder kronor per Ă„r 2014â2016. Nuvarande system har ocksĂ„ kritiserats för att gynna arbetsresor med bil jĂ€mfört med kollektivtrafik. I det system som regeringen nu föreslagit fĂ„r kollektivresenĂ€rer och bilister som har lika lĂ„ngt till jobbet lika mycket i skattereduktion eftersom systemet enbart baseras pĂ„ avstĂ„nd oavsett fĂ€rdmedel.
â Syftet med förslaget Ă€r att skattelĂ€ttnaden pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt ska gynna resor med lĂ„ga utslĂ€pp av vĂ€xthusgaser och luftföroreningar, och samtidigt vara enklare Ă€n nuvarande system, sĂ€ger bitrĂ€dande finansminister Ă sa Lindhagen i ett uttalande.
Den enskildes inkomst spelar heller ingen roll i det nya systemet.
â Vi gör skattelĂ€ttnaden mer rĂ€ttvis. I dagens system fĂ„r den med höga inkomster mer i kompensation för sina resekostnader Ă€n den med lĂ€gre inkomster, sĂ€ger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.
Enligt förslaget utgÄr fem kronor per mil för den del av resan som överstiger 15 kilometer enkel vÀg. I vissa kommuner i storstadsomrÄdena Àr avstÄndsgrÀnsen 30 kilometer. Detta för att Ätminstone schablonmÀssigt spegla tillgÄngen till kollektivtrafik. Maxbeloppet för skattereduktionen Àr 13 650 kronor per Är.
Förslaget har kritiserats för att de som idag tvingas ta bilen till jobbet kan förlora tusentals kronor.
â Jag skulle gladeligen Ă„ka kollektivt om det bara gick, jobbar man skift Ă€r det Ă€nnu svĂ„rare, konstaterar en PiteĂ„bo som PT pratat med som jobbpendlar till LuleĂ„.
Han skulle förlora drygt 1 500 kronor i skattelÀttnad med det nya systemet. Det största förlorarna Àr personer med höga inkomster som pendlar lÄngt. DÀr kan förlusten bli över 20 000 kronor varje Är.
Vinnare Àr de som kan utnyttja kollektivtrafiken. I dagens reseavdragsystem fÄr man bara göra avdrag för utgifter som överstiger 11 000 kronor. MÄnga kollektivtrafikresenÀrer kommer inte upp i sÄ höga belopp. Med det nya systemet fÄr exempelvis en PiteÄbo som busspendlar till LuleÄ och har 10 000 kronor i Ärskostnad för resorna en skattelÀttnad pÄ 7 350 kronor jÀmfört med noll kronor med dagens system.
LagÀndringarna föreslÄs trÀda i kraft den 1 januari 2023.