Allt fler får påminnelseavgift

Roger och Maj-Britt Larsson är inte ensamma. Under 2018 såg Transportstyrelsen en markant ökning av antalet tilläggsavgifter, som en konsekvens av att myndigheten börjat avisera om infrastrukturavgifter digitalt.

"Jag känner med dem", säger Magnus Svensson, Transportstyrelsen, om paret Larsson.

"Jag känner med dem", säger Magnus Svensson, Transportstyrelsen, om paret Larsson.

Foto: Transportstyrelsen

PITEÅ2019-03-24 11:18

Magnus Svensson är verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen och han tycker det är djupt beklagligt varje gång en fordonsägare påförs en tilläggsavgift på grund av att de missat aviseringen.

– Jag känner med dem. Vi har en tradition i Sverige av att vilja göra rätt för oss och vi på Transportstyrelsen vill inte att någon ska få en tilläggsavgift för att man missat aviseringen.

– Samtidigt, rent krasst, så är det tyvärr så att det är den enskildes ansvar att hålla koll på sin digitala brevlåda. Vet man med sig att man kört någonstans där man ska betala infrastrukturavgift så har man ett så kallat eftersökningsansvar, säger han.

Han vill poängtera att Transportstyrelsen jobbar hårt för att informera medborgare om att en del av deras utskick numera hamnar i den digitala brevlådan.

– För dem som fått de här tilläggsavgifterna så har en viss del av förtroendet och känslan för Transportstyrelsen försämrats och det är jättetråkigt. Men i framtiden tror jag att de här personerna kommer ställa högre krav på sin brevlådeleverantör, att se till att aviseringarna funkar, säger Magnus Svensson.

Är det verkligen säkert med digital brevlåda om man inte får alla aviseringar från den?

– Det enda vi kan göra i det specifika fallet är att hänvisa den enskilde fordonsägaren till brevlådeleverantören. Vi har ingått ett avtal med tjänsten Mina meddelanden, som i sin tur har ett avtal med brevlådeleverantören, säger Magnus Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!