Affärsängeln: ”Det finns inga genvägar”

Hur ska företag lyckas få framgång i sina affärer? Affärsängeln Göran Carlson i Piteå har flera nycklar till hur bolag kan expandera och tjäna pengar.

Foto: Tommy Norin

Piteå2018-05-19 18:00

Göran Carlson är 47 år och har mer än 20 års erfarenhet av att driva företag och få affärerna att blomstra.

– Och man kan sitta i Piteå göra det. Efter Strömbackaskolan där jag gick fyraårig teknisk utbildning sade jag att ”jag blir nog den som är snabbast på att flytta från Piteå”, men jag blev kvar, konstaterar Göran Carlson.

I hans affärskarriär har han varit utbildningsansvarig vid Owell Svenska AB som köptes av WM-data. Han och en kompis startade IT-företaget Martinsson IS Piteåkontor, där han sedermera blev marknadschef inom hela koncernen. Som 25- åring arbetade han i USA och i Asien, men 1998 gjorde han sitt livs lappkast.

– Det största jag gjort i min karriär. Jag startade Sweden trade center i Hongkong i syfte att hjälpa svenska företag att etablera sig i Kina och att få tag i kinesiska produkter. Jag gick från en miljö med två miljarder i omsättning till egen verksamhet som omsatte en miljon första året, säger Göran Carlson.

I dag är han 100 procent anställd av regionalt ägda Artic Business Incubator (ABI), som arbetar med att få företag att växa. Inom ABI bildas just nu Artic Venture, ett bolag som ska leta upp affärsänglar som är beredda att gå in med riskkapital i växande bolag.

Samtidigt driver han riskkapitalbolaget Carlson Invest som har fyra dotterbolag, förutom Sweden Trade center, Asia Pro och Svenska ljud som köptes av komikern Hasse Alfredsson och som ger ut ljudböcker. Hela bolagsportföljen omsätter 35 miljoner kronor, den är lönsam och Carlson anger flera viktiga faktorer för att företag ska lyckas.

En är att affärsidén ska testas på marknaden innan man startar produktion.

– I Sverige, till skillnad från många utländska framgångsrika entreprenörsländer, jobbar man ofta lite för introvert. Man sitter på kammaren och designar och skapar produkten eller tjänsten och när allt är färdigt försöker man lansera den. Jag har alltid gjort det motsatta. Att sälja idén, sedan förverkliga den om det finns intresse från betalande kunder. Detta handlar om att validera sin affärsidé.

Det är också viktigt att ha en kompetent grupp omkring sig.

– Det räcker inte med att vara ensam om man vill växa. Man måste våga ta in delägare och att ta in externt kapital. Man startar, sedan ska man addera med mer kompetens. Man lyckas inte ensam, det är viktigt att bygga in olikheter i verksamheten. Det är bättre att äga en mindre del i något stort än allt i något litet, menar han.

Affärsängeln i Piteå tar också upp vikten av att om möjligt skydda sin produkt, via exempelvis patent eller andra registreringsbara rättigheter, kallat IPR.

– Men det finns även en nivå under IPR som handlar om att skydda sina rättigheter, exempelvis skriva sekretessavtal kring sina företagshemligheter, säger Carlson.

Han anser att norrländska företag är duktiga på att producera, men mindre bra på att synas.

– Sälj sälj sälj. Man måste ut till kunder och sälja hela tiden. Det finns inga genvägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om